Beata Białoń – Dudek: dział zakupów to ambasadorzy marki w świecie firm motoryzacyjnych

– Izera tworzy od podstaw charakter produktu, kultury organizacji, a także łańcuchów dostaw. Budowa łańcucha dostaw to bardzo ambitne zadanie, a zarządzanie nim stało się jednym z najważniejszych procesów biznesowych. To konsekwencja zagrożeń wynikających z coraz bardziej rozbudowanych powiązań między uczestnikami procesów w łańcuchu dostaw – mówi Beata Białoń – Dudek, dyrektor łańcucha dostaw w ElectroMobility Poland.

Jaka jest rola działów zakupu w takim projekcie?

Na rynku motoryzacyjnym zarządzanie łańcuchem dostaw stało się jednym z najważniejszych procesów biznesowych. Jest to konsekwencja zagrożeń wynikających z coraz bardziej rozbudowanych powiązań między uczestnikami procesów w łańcuchu dostaw.  Rola działu zakupów w naszej organizacji wyznaczona jest poprzez fakt, że to model współpracy z dostawcami jest istotna częścią budowania naszych przewag konkurencyjnych Za wykształcenie takich relacji z dostawcami jest odpowiedzialny właśnie dział zakupów.

Kupiec jest ambasadorem marki w relacjach z dostawcą, ale i ambasadorem dostawcy w relacjach z partnerami wewnętrznymi, z całą konsekwencją odpowiedzialności za rozwiazywanie powstałych trudności w sposób wspierający postrzeganie naszego projektu na rynku oraz kształtowanie wartości naszej marki. Budowanie takiego łańcucha dostaw to ogromnie ambitne zadanie dla tych, którzy chcieliby dołączyć do naszego zespołu i wspierać nas w realizacji projektu Izera.

Każdy koncern przechodzący na elektromobilność mówi o ogromnych nakładach i długim czasie jaki trzeba poświęcić na stworzenie w zespołach doświadczonych w samochodach spalinowych kompetencji elektromobilnych. Wy macie tego czasu niewiele i startujecie bez doświadczenia w produkowaniu innych aut. Jak budujecie zespół?

Warto podkreślić, że jeśli chodzi o budowę struktury czy tworzenie założeń we wszystkich kluczowych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa motoryzacyjnego nie zaczynamy od zera. Zgodnie z logiką funkcjonowania startupów rozbudowujemy zespół EMP wraz z rozwojem naszego projektu już od jakiegoś czasu.  Ostatnie miesiące były dla nas czasem wytężonej pracy projektowej m.in. w zakresie budowy łańcucha dostaw dla Izery, rozwoju produktu czy planowania zakładu produkcyjnego. Teraz otwieramy nowy rozdział naszego przedsięwzięcia. Środki, które pozyskaliśmy w ramach umowy inwestycyjnej pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy. To oczywiście wymaga rozbudowy zespołów praktycznie w każdym obszarze funkcjonowania Spółki.

Pozyskanie odpowiednich kadr jest dużym wyzwaniem. Ludzi z wymaganym doświadczeniem jest niewielu i koncerny motoryzacyjne w innych częściach świata także mają problemy by ich znaleźć. Obecnie szukamy osób, które mają już doświadczenie w realizacji projektów tej skali, nabyte w koncernach motoryzacyjnych czy też w firmach technologicznych, współpracujących blisko z producentami samochodów.

Jakimi kryteriami się posługujecie tworząc coś czego w Polsce w zasadzie jeszcze nie ma, a więc trudno mówić o doświadczonych w tej dziedzinie kadrach?

Poszukujemy kompetentnych pracowników w działach technicznych, głownie specjalistów o dużym zrozumieniu procesów projektowania pojazdów w obszarach takich jak elektryczne układy napędowe i systemy bateryjne, układy zawieszenia, kierownicze i hamulcowe, projektowanie nadwozia oraz elementów poszycia zewnętrznego i wnętrza, projektowania architektury elektrycznej i systemów sterowania, systemów bezpieczeństwa aktywnego, łączności i nowoczesnych systemów rozrywki (infotainment), oraz z doświadczeniem w obszarach ogólnie pojętej integracji pojazdów od definiowania ich atrybutów z punktu widzenia klienta po walidację osiągów i funkcjonalności czy homologację.

Poszukujemy także kadry zajmującej się nadzorem projektowania fabryki i zapewnienia spójności między projektem pojazdów i linii montażowych na których będą budowane. Niezwykle ważne jest, aby nasi pracownicy wnosili do firmy nie tylko wiedzę techniczną, ale także umiejętności miękkie związane z komunikacją i zarządzaniem tak złożonych projektów realizowanych w międzynarodowych zespołach.

Stworzenie dużego, profesjonalnego przedsiębiorstwa, które będzie w stanie zaistnieć na rynku to jednak nie tylko stworzenie modeli aut, budowa fabryki czy linii montażowych. Czy dysponujecie potencjałem kadrowym potrzebnym np. do budowy łańcuchów dostaw czy zarządzania tak dużym przedsięwzięciem jak Izera?

Również w tych aspektach planujemy rozbudowę zespołów eksperckich, które pomogą nam wdrożyć zdefiniowane w biznes planie założenia. Oprócz specjalistów w obszarach inżynieryjnych kładziemy także duży nacisk na stworzenie efektywnej organizacji zarządzania projektami – tu także poszukujemy specjalistów z dobrymi praktykami odnośnie koordynacji prac inżynieryjnych, zakupowych i związanych z projektowaniem i zarządzaniem fabryką.

Niezwykle istotny dla powodzenia naszego projektu jest dostęp do stabilnego łańcucha dostaw komponentów w atrakcyjnych kosztach pozyskania. Dlatego ważna jest rozbudowa działu zakupów. Tu poszukujemy doświadczonych kupców zajmujących się budowaniem strategii zakupowych oraz zarzadzaniem procesem zakupu komponentów samochodowych jak i kupców obsługujących zakupy niezbędnej dla funkcjonowania firmy infrastruktury.  Obszar zakupowy organizacji stanowi istotny element budowania konkurencyjności całego projektu i stanowi fundament dla generowania propozycji wartości jaką przedstawimy naszym klientom.

Chcemy stworzyć zespół, który będzie w stanie zarządzać pracą integratora czy współpracą z dostawcą platformy i budować podwaliny kultury pracy, jaką można spotkać w innych koncernach motoryzacyjnych. Ogromną rolę będzie odgrywała współpraca z integratorem technicznym, polegająca m.in. na transferze wiedzy. Zespoły EMP będą współpracowały bezpośrednio z zespołami integratora, dzięki czemu będą mogły uczyć się procesów, technologii i myślenia projektowego.

Beata Białoń-Dudek – obecnie zajmuje stanowisko dyrektora łańcucha dostaw w ElectroMobility Poland, gdzie odpowiada za kompleksowe zbudowanie globalnego łańcucha dostaw i pozyskanie technologii związanych z budową samochodu elektrycznego.  Od ponad 20 lat zajmuje się organizacją i prowadzeniem działów zakupów. Doświadczenie zdobywała pracując dla światowych liderów branży FMCG jak Kraft Foods, Royal Numico, Danone. W tej ostatniej firmie – w centrali koncernu – pracowała m.in. jako Global Category Director wdrażając strategie zakupowe, konsolidując portfolio dostawców i  współpracując ze światowymi liderami rynku. Po powrocie do Polski w 2014 związała się z Grupą Orlen  budując – w oparciu o zarządzanie strategiami –  silny zespół w ramach zakupów Indirect oraz CapeX  w obszarze nowych inwestycji.  

Najczęściej czytane

AC/DC – ładowanie prądem stałym lub przemiennym

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Jak działa hamowanie w autach elektrycznych?

Czytaj więcej

Czy e-samochody mają skrzynie biegów?

Czytaj więcej

Przestronność, design, nowoczesne technologie – czym wyróżnia się Izera?

Czytaj więcej

Izera otwiera się na potencjalnych dostawców

Czytaj więcej