
Rynek pracy w Polsce ma problem. Takie inwestycje mogą go uratować
Dotychczasowe motory wzrostu gospodarczego Polski powoli się wyczerpują, a geopolityczna niepewność może ostudzić zapał części zagranicznych inwestorów.
Czytaj całośćHUB Produkcyjno - Rozwojowy
Hub produkcyjno – rozwojowy to inicjatywa mająca na celu kompleksową przebudowę polskiego sektora motoryzacyjnego. Dzięki ścisłej współpracy z renomowanym partnerem azjatyckim oraz zaangażowaniu Skarbu Państwa, powstaje zupełnie nowa platforma rozwoju elektromobilności w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Nowy ekosystem w polskim przemyśle motoryzacyjnym nie tylko odpowie na wyzwania transformacji energetycznej, ale też stanie się impulsem dla innowacji technologicznych, rozwoju przemysłu bateryjnego, produkcji samochodów elektrycznych oraz wdrażania nowoczesnych rozwiązań w transporcie.
Powstaje nowoczesna sieć produkcyjna i logistyczna, która zbuduje fundament dla polskiego przemysłu przyszłości.
Inwestycja stworzy tysiące specjalistycznych miejsc pracy oraz nowe możliwości edukacyjne i rozwoju zawodowego.
Polska zyskuje dostęp do nowoczesnych rozwiązań technicznych i doświadczenia azjatyckiego lidera elektromobilności.
Projekt wzmacnia bezpieczeństwo gospodarcze Polski poprzez rozwój własnych kompetencji i niezależność technologiczną.
Współpraca z partnerem o międzynarodowym zasięgu, będącym pionierem w dziedzinie innowacji, rozwoju technologii, wdrażania patentów oraz integracji rozwiązań klasy Software Defined Vehicle.
Najnowocześniejsza fabryka samochodów oparta na Industry 5.0, z modułową linią produkcyjną skalowaną do kilkuset tysięcy samochodów rocznie.
Współpraca z lokalnym łańcuchem dostaw, obejmująca polskich producentów , ze stopniowym zwiększaniem poziomu lokalizacji komponentów i transferem technologii do dostawców.
Inwestycje w obszary Badań i Rozwoju realizowane w Polsce, umożliwiające lokalnym zespołom i instytucjom dostęp do strumienia najnowszych technologii i rozwój unikalnych kompetencji w kraju.
Samochód staje się aktywnym elementem sieci energetycznej. Dzięki technologii V2G (Vehicle-to-Grid) możliwe jest oddawanie energii do sieci lub domu, wspierając stabilność systemu i obniżając koszty energii dla użytkownika.
Pojazdy elektryczne wyposażone w inteligentne systemy ładowania umożliwiają dynamiczne zarządzanie energią w czasie rzeczywistym, wspierając OZE i redukując przeciążenia w sieci energetycznej.
Nowoczesne silniki elektryczne oraz zaawansowana elektronika mocy pozwalają osiągać sprawność energetyczną na poziomie 98%, minimalizując straty i maksymalizując zasięg na jednym ładowaniu.
Dzięki nowym architekturom 800V i bateriom litowo-krzemowym, ładowanie do 80% może zająć mniej niż 15 minut, radykalnie skracając czas postoju i zbliżając się do wygody tankowania paliwa.
To nie kolejna fabryka zagranicznej firmy ulokowana w Polsce, lecz strategiczne przedsięwzięcie budowane na partnerskich zasadach, w którym Polska pełni rolę współinwestora, a nie jedynie dostawcy lokalizacji.
Inwestycja zakłada powołanie spółki joint venture odpowiedzialnej za budowę fabryki samochodów elektrycznych i hybryd plug-in (PHEV) oraz rozwój lokalnego łańcucha dostaw w oparciu o działania zlokalizowane w Polsce. Integralną częścią projektu będzie stworzenie krajowej sieci badawczo-rozwojowej z dostępem do najnowszych technologii wynikających z partnerstwa. W kolejnych etapach kapitał Skarbu Państwa, poprzez tzw. tickety inwestycyjne, będzie wspierał rozwój innowacyjnych przedsięwzięć, budując kompetencje w obszarze elektromobilności i wzmacniając pozycję Polski w europejskim przemyśle automotive nowej generacji.
To pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie, w które aktywnie zaangażowany jest Skarb Państwa jako udziałowiec. Uczestnictwo w ramach jasno określonych struktur właścicielskich całkowicie zmienia charakter inwestycji — z pozycji gospodarza infrastruktury przechodzimy do roli współtwórcy i współdecydenta. Dotychczas inwestycje zagranicznych partnerów realizowano bez udziału Polski jako równoprawnego uczestnika. Teraz zyskujemy realny wpływ na kierunki rozwoju technologii i innowacji, budując pozycję Polski jako wyspecjalizowanego ośrodka NEV w Europie.
Dotychczasowe motory wzrostu gospodarczego Polski powoli się wyczerpują, a geopolityczna niepewność może ostudzić zapał części zagranicznych inwestorów.
Czytaj całośćW ubiegłym tygodniu w Pekinie odbyło się spotkanie polsko-chińskiej Grupy Roboczej ds. promowania współpracy inwestycyjnej.
Czytaj całośćNikt nie ma dzisiaj wątpliwości, że przyszłość motoryzacji będzie należeć do Chin.
LINK: The 'godfather of EVs' explains why China is winning the race to go electricDowiedz się czemu partner technologiczny z Chin to najlepszy wybór
Chińskie firmy są światowymi liderami w zakresie baterii LFP, sodowych i solid-state. Partnerstwo otwiera drogę do transferu wiedzy i wdrożeń w Polsce.
Wspólne inwestycje oznaczają lokalizację produkcji, R&D i testowania komponentów – co wzmacnia niezależność Europy od importu z Azji.
Chińskie modele NEV trafiają na rynki ponad 100 krajów. Dojrzałość platform produktowych pozwala na szybkie wdrożenie i lokalne modyfikacje.
Firmy takie jak NIO, XPeng czy Zeekr dysponują dojrzałymi rozwiązaniami w zakresie connectivity, ADAS i zarządzania energią.
Polska jako hub produkcyjny i technologiczny umożliwia ekspansję na Niemcy, Czechy, Węgry i kraje bałtyckie – skracając dystans do kluczowych rynków UE.
W centrum badań i innowacji rozwijamy przyszłościowe obszary: od zarządzania energią i baterii sodowych, przez cyfrową architekturę pojazdów i łączność V2X, po technologie produkcji addytywnej. To przestrzeń, w której interdyscyplinarne zespoły tworzą przełomy technologiczne, wspierane przez mapy drogowe rozwoju i otwarte partnerstwa.
Europeizacja modeli, testy kompatybilności V2X, kalibracje, cyberbezpieczeństwo i integracja aplikacji zewnętrznych – tutaj koncepcje przechodzą w gotowy produkt rynkowy. Nasze centra testowe i zespoły elektroniki pracują wspólnie z dostawcami i partnerami technologicznymi, by zapewnić zgodność, jakość i przewagę konkurencyjną.
Centrum inżynierii posprzedażnej wspiera produkty już na rynku, a eksperymentalna platforma IT rozwija nowe modele zarządzania oprogramowaniem, akcesoriami i danymi. To tu innowacja spotyka stabilność, a technologia zaczyna działać w codziennym życiu użytkowników.
nowych miejsc pracy powstanie w pierwszych 2 latach działalności HUB-u
NEVy to ruchome magazyny energii, które współpracują z domami, miastami i siecią elektroenergetyczną. Gdy rośnie zapotrzebowanie – oddają prąd. Gdy świeci słońce – ładują się w najtańszym i najbardziej zielonym momencie.
Smart Grid łączy elektrownie, fabryki, auta i ludzi w zintegrowany system, który pozwala unikać blackoutów, ograniczać koszty i zmieniać całą gospodarkę energetyczną. Nowy hub NEV na Śląsku buduje dostęp Polski do tej technologii – nie tylko jako użytkownika, ale też jako jej twórcy i eksportera.
Dotychczasowe motory wzrostu gospodarczego Polski powoli się wyczerpują, a geopolityczna niepewność może ostudzić zapał części zagranicznych inwestorów.
Czytaj całośćW ubiegłym tygodniu w Pekinie odbyło się spotkanie polsko-chińskiej Grupy Roboczej ds. promowania współpracy inwestycyjnej.
Czytaj całość5 czerwca 2025 r., w Jaworznie, odbyła się kolejna edycja Business Mixer – spotkania organizowanego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną
Czytaj całośćŚląsk od zawsze był sercem polskiego przemysłu — dziś ma szansę stać się sercem nowej Europy: tworzyć technologie, które napędzają przyszłość.
W ubiegłym tygodniu w Pekinie odbyło się spotkanie polsko-chińskiej Grupy Roboczej ds. promowania współpracy inwestycyjnej.
Czytaj całośćElectroMobility Poland złoży ofertę w konkursie NFOŚIGW w ramach KPO. W komentarzu dla PAP Biznes cytowanym przez Bankier.pl, Ministerstwo Aktywów Państwowych podkreśla, że pozyskane środki zapewniłyby spółce możliwość rozpoczęcia inwestycji, ułatwiłyby pozyskanie finansowania dłużnego oraz mogłyby być katalizatorem w rozmowach z zagranicznym partnerem.
Czytaj całośćEMP jako instrument polityki przemysłowej państwa. Prezes ElectroMobility Poland (EMP) Tomasz Kędzierski ogłasza nową fazę rozwoju firmy.
Czytaj całośćBezpośrednio powstanie 7 000 miejsc w fabrykach NEV i baterii, a analizując doświadczenia podobnych hubów w Europie (np. projekt gigafabryki w Szwecji czy Niemczech), szacuje się, że na każde 10 etatów w produkcji przypada ok. 18 miejsc w łańcuchu dostaw i usługach.
Oznacza to powstanie dodatkowo około 12 600 miejsc pracy w firmach kooperujących, logistycznych i usługowych, co łącznie daje blisko 19 600 nowych etatów w regionie.
Przy zakładanym budżecie R&D rzędu 400 mln PLN rocznie (na wzór unijnych programów wsparcia dla przemysłu baterii) Śląsk może wygenerować kilkaset nowych zgłoszeń patentowych w ciągu najbliższych 5 lat.
To przełoży się na wzrost liczby patentów w regionie o około 20 %, co wzmocni jego pozycję w międzynarodowych sieciach badawczych.
Przykłady Niemiec (Drezno) czy Francji (Bordeaux) pokazują, że dobrze skoordynowany hub z silnym partnerem azjatyckim przyciąga kolejne inwestycje – dostawców, startupy z branży software’u i firm logistycznych.
Dzięki temu Śląsk może zostać uznany za branżową stolicę EV w Europie Środkowej, co w długim terminie napędzi kolejne inwestycje oraz innowacyjne spin-offy.
Prace w trakcie. Nasz serwis zmieni się nie do poznania już 10 lipca 2025!
Na razie możesz trafić jeszcze na materiały w trakcie aktualizacji. Prosimy o cierpliwość. Odświeżamy treści, przeprojektowujemy grafikę i rozszerzamy funkcjonalności oraz dopinamy kolejne podstrony. To nie jest nasze ostatnie słowo.