Przyszłość motoryzacji Poznaj opinie
Publikacje i informacje

Publikacje i informacje
Warszawa, 7 lipca 2025 r. – ElectroMobility Poland (EMP) złożyło wniosek o finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wniosek obejmuje m.in. 1,4 miliarda zł inwestycji w rozwój lokalnych dostawców oraz prace badawczo-rozwojowe. To kluczowy krok w kierunku realizacji największego w historii Polski projektu przemysłowego związanego z elektromobilnością. W Jaworznie powstanie nowoczesna fabryka samochodów elektrycznych, centrum badań i rozwoju oraz europejska marka motoryzacyjna z polską centralą.
„Jesteśmy perfekcyjnie przygotowani, a złożenie wniosku oznacza wejście w etap działania. Czas smuty się skończył – teraz po prostu dowieziemy ten projekt” – podkreśla Tomasz Kędzierski, prezes EMP.
ElectroMobility Poland przeprowadziło w ostatnich miesiącach gruntowną rekonstrukcję projektu, dostosowując jego ramy do wyzwań rynkowych. Oparty on będzie na czterech filarach:
„We wniosku składającym się z 3000 stron analiz popartych konkretnymi porozumieniami uwiarygadniającymi plan, kreślimy spójną wizję przemysłowego zaplecza przyszłości. Hubu, który stworzy dziesiątki tysięcy miejsc pracy, umożliwi rozwój technologii i dostawców, ale przede wszystkim położy trwałe fundamenty pod przyszłość całego sektora. We wniosku zaplanowaliśmy 1,4 miliarda zł wydatków na rozwój lokalnych dostawców oraz własne badania rozwojowe. Wspólnie z partnerem wypracowujemy model współpracy, w którym obie strony odnoszą korzyści” – podkreśla Tomasz Kędzierski, prezes EMP.
Wniosek EMP do KPO obejmuje nie tylko finansowanie budowy fabryki, ale przede wszystkim stworzenie systemowego rozwiązania dla całej branży automotive. Zgodnie z założeniami projektu, każda złotówka zainwestowana z KPO ma przyciągnąć cztery złote z rynku prywatnego, uruchamiając efekt dźwigni inwestycyjnej.
ElectroMobility Poland podkreśla, że projekt nie jest inwestycją jednostkową, lecz systemową – buduje fundamenty pod rozwój całego sektora elektromobilności, umożliwiając transfer technologii, rozwój lokalnych dostawców i tworzenie wysokopłatnych miejsc pracy. „Kraje odnoszące sukces nie ograniczają się do importowania rozwiązań, lecz aktywnie uczestniczą w ich tworzeniu, implementacji i doskonaleniu. Wzrost gospodarczy oparty na technologii wymaga długoterminowych strategii w obszarze edukacji, infrastruktury badawczo-rozwojowej oraz współpracy między sektorem publicznym a prywatnym” – zaznacza Tomasz Kędzierski, wskazując na potrzebę kompleksowego podejścia do rozwoju branży.
EMP dąży do strategicznej współpracy z jedną z chińskich firm motoryzacyjnych. Optymalnym modelem współpracy umożliwiającym realizację i zabezpieczenie obustronnych interesów jest joint venture. Finalny wybór podmiotu, z którym spółka będzie współpracować uzależniony będzie od możliwości realizacji długoterminowych celów strategicznych tj. rozwoju branży i wzrostu wartości dodanej polskich firm motoryzacyjnych. Kędzierski podkreśla, że partnerstwo nie będzie polegać na prostym montażu, lecz na realnym transferze technologii i wspólnym rozwoju produktów. „To nie inwestycja zagraniczna i nie projekt-prezent dla partnera zagranicznego. To inwestycja państwa wspólnie z inwestorem sektorowym dla przyszłości polskiej gospodarki” – zaznacza prezes EMP.
Model joint venture gwarantuje EMP realny wpływ na kierunek rozwoju projektu, zapewniając Polsce nie tylko dostęp do technologii, ale także możliwość kształtowania strategii rozwoju branży. EMP wnosi do współpracy infrastrukturę produkcyjną, potencjał rynku i wsparcie państwa, podczas gdy partner zagraniczny może dostarczyć nowoczesne rozwiązania technologiczne i globalne kompetencje.
Projekt EMP to nie tylko fabryka i marka samochodowa – to przede wszystkim impuls do rozwoju całego ekosystemu elektromobilności w Polsce. W planach jest szerokie zaangażowanie polskich firm jako dostawców, inwestycje w badania i rozwój oraz wsparcie dla startupów i innowacyjnych przedsięwzięć. EMP zamierza stać się platformą, pod której parasolem rozwinie się nowoczesny polski sektor automotive, zdolny do konkurowania na rynkach międzynarodowych.
Decyzja właściciela o przedłużeniu kadencji obecnego zarządu na kolejne trzy lata jest wyrazem uznania dla dotychczasowych osiągnięć i gwarancją kontynuacji wyznaczonego kierunku. EMP podkreśla, że wsparcie rządu oraz zaangażowanie całego zespołu są kluczowe dla powodzenia projektu. Spółka jest gotowa do rozpoczęcia budowy fabryki już w połowie przyszłego roku, posiada zabezpieczony grunt, pozwolenia na budowę oraz wybranego generalnego wykonawcę – MIRBUD S.A., jedną z największych polskich firm budowlanych, specjalizującą się w kompleksowej realizacji inwestycji kubaturowych, infrastrukturalnych i przemysłowych.
Europejski oraz polski sektor motoryzacyjny znajduje się dziś w obliczu wyzwań, w stanie głębokiej transformacji. Elektryfikacja napędów, gwałtowny wzrost znaczenia baterii i półprzewodników, dominacja Chin w łańcuchach dostaw oraz malejąca produkcja w regionie stwarzają potrzebę nowych, proaktywnych narzędzi polityki przemysłowej.
EMP, jako projekt o skali makroekonomicznej, może pełnić rolę narzędzia nowoczesnej polityki gospodarczej rządu, który nie tylko reaguje na trendy, ale współtworzy warunki do rozwoju strategicznych sektorów wspierając rozwój lokalnych kompetencji, innowacji oraz konkurencyjności polskiej gospodarki w skali europejskiej. To inwestycja, która może zapewnić Polsce technologiczną i przemysłową podmiotowość w erze nowej mobilności – z udziałem polskich firm, polskiej myśli inżynierskiej i pod kontrolą lokalnego centrum decyzyjnego.
Prace w trakcie. Nasz serwis zmieni się nie do poznania już 10 lipca 2025!
Na razie możesz trafić jeszcze na materiały w trakcie aktualizacji. Prosimy o cierpliwość. Odświeżamy treści, przeprojektowujemy grafikę i rozszerzamy funkcjonalności oraz dopinamy kolejne podstrony. To nie jest nasze ostatnie słowo.