Tworzymy na nowo przyszłość motoryzacji

HUB Produkcyjno - Rozwojowy

O projekcie
HUB  Elektromobilności

EMP HUB ma strategiczne znaczenie dla Polski. Dowiedz się czemu!

Hub produkcyjno – rozwojowy to inicjatywa mająca na celu kompleksową przebudowę polskiego sektora motoryzacyjnego. Dzięki ścisłej współpracy z renomowanym partnerem azjatyckim oraz zaangażowaniu Skarbu Państwa, powstaje zupełnie nowa platforma rozwoju elektromobilności w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Nowy ekosystem w polskim przemyśle motoryzacyjnym nie tylko odpowie na wyzwania transformacji energetycznej, ale też stanie się impulsem dla innowacji technologicznych, rozwoju przemysłu bateryjnego, produkcji samochodów elektrycznych oraz wdrażania nowoczesnych rozwiązań w transporcie.

Nowa infrastruktura elektromobilności

Powstaje nowoczesna sieć produkcyjna i logistyczna, która zbuduje fundament dla polskiego przemysłu przyszłości.

Nowe miejsca pracy i rozwój kompetencji

Inwestycja stworzy tysiące specjalistycznych miejsc pracy oraz nowe możliwości edukacyjne i rozwoju zawodowego.

Transfer technologii i 
know-how

Polska zyskuje dostęp do nowoczesnych rozwiązań technicznych i doświadczenia azjatyckiego lidera elektromobilności.

Suwerenność przemysłowa i energetyczna

Projekt wzmacnia bezpieczeństwo gospodarcze Polski poprzez rozwój własnych kompetencji i niezależność technologiczną.

Przyszłość Hubu Elektromobilności w Polsce

Światowa branża automotive i jej transformacja

HUB, czyli właściwie co?
Czyli cztery wymiary nowego automotive na Śląsku.

Strategiczne partnerstwo

Współpraca z partnerem o międzynarodowym zasięgu, będącym pionierem w dziedzinie innowacji, rozwoju technologii, wdrażania patentów oraz integracji rozwiązań klasy Software Defined Vehicle.

Infrastruktura produkcyjna

Najnowocześniejsza fabryka samochodów oparta na Industry 5.0, z modułową linią produkcyjną skalowaną do kilkuset tysięcy samochodów rocznie.

Lokalny łańcuch dostaw

Współpraca z lokalnym łańcuchem dostaw, obejmująca polskich producentów , ze stopniowym zwiększaniem poziomu lokalizacji komponentów i transferem technologii do dostawców.

Centrum innowacji

Inwestycje w obszary Badań i Rozwoju realizowane w Polsce, umożliwiające lokalnym zespołom i instytucjom dostęp do strumienia najnowszych technologii i rozwój unikalnych kompetencji w kraju.

Dlaczego przyszłość opiera się o NEV?

Przyszłość  automotive

Ładowanie 2 kierunkowe

Samochód staje się aktywnym elementem sieci energetycznej. Dzięki technologii V2G (Vehicle-to-Grid) możliwe jest oddawanie energii do sieci lub domu, wspierając stabilność systemu i obniżając koszty energii dla użytkownika.

Balansowanie sieci

Pojazdy elektryczne wyposażone w inteligentne systemy ładowania umożliwiają dynamiczne zarządzanie energią w czasie rzeczywistym, wspierając OZE i redukując przeciążenia w sieci energetycznej.

Sprawność 98%

Nowoczesne silniki elektryczne oraz zaawansowana elektronika mocy pozwalają osiągać sprawność energetyczną na poziomie 98%, minimalizując straty i maksymalizując zasięg na jednym ładowaniu.

Ładowanie w 15 minut

Dzięki nowym architekturom 800V i bateriom litowo-krzemowym, ładowanie do 80% może zająć mniej niż 15 minut, radykalnie skracając czas postoju i zbliżając się do wygody tankowania paliwa.

https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213909/emp_factory.webp 1000w, https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213909/emp_factory-300x232.webp 300w, https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213909/emp_factory-768x594.webp 768w, https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213909/emp_factory-400x309.webp 400w

Jedna fabryka? Może montownia?

To pierwsza pełna współpraca w Polsce.

To nie kolejna fabryka zagranicznej firmy ulokowana w Polsce, lecz strategiczne przedsięwzięcie budowane na partnerskich zasadach, w którym Polska pełni rolę współinwestora, a nie jedynie dostawcy lokalizacji.

Co dokładnie powstanie?

Inwestycja zakłada powołanie spółki joint venture odpowiedzialnej za budowę fabryki samochodów elektrycznych i hybryd plug-in (PHEV) oraz rozwój lokalnego łańcucha dostaw w oparciu o działania zlokalizowane w Polsce. Integralną częścią projektu będzie stworzenie krajowej sieci badawczo-rozwojowej z dostępem do najnowszych technologii wynikających z partnerstwa. W kolejnych etapach kapitał Skarbu Państwa, poprzez tzw. tickety inwestycyjne, będzie wspierał rozwój innowacyjnych przedsięwzięć, budując kompetencje w obszarze elektromobilności i wzmacniając pozycję Polski w europejskim przemyśle automotive nowej generacji.

Współwłasność Polski

To pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie, w które aktywnie zaangażowany jest Skarb Państwa jako udziałowiec. Uczestnictwo w ramach jasno określonych struktur właścicielskich całkowicie zmienia charakter inwestycji — z pozycji gospodarza infrastruktury przechodzimy do roli współtwórcy i współdecydenta. Dotychczas inwestycje zagranicznych partnerów realizowano bez udziału Polski jako równoprawnego uczestnika. Teraz zyskujemy realny wpływ na kierunki rozwoju technologii i innowacji, budując pozycję Polski jako wyspecjalizowanego ośrodka NEV w Europie.

Harmonogram

2025

Zapewnienie finansowania

HUB ElektroMobilności EMP
Pozyskanie finansowania z Krajowego Planu Odbudowy w ramach procedury konkursowej.
2025

List intencyjny z Partnerem

Formalizowanie zakresu partnerstwa
Podpisanie listu intencyjnego z wiodącym partnerem globalnym oraz formalizacja współpracy poprzez powołanie spółki celowej.
2026

Rozpoczęcie budowy fabryki

Jaworzno
Rozpoczęcie budowy fabryki samochodów w Jaworznie oraz realizacja działań towarzyszących związanych z inwestycją.
2026

Kluczowe technologie +R&D

HUB ElektroMobilności EMP
Uzgodnienie zakresu technologicznego dla projektu i rozpoczęcie integracji z partnerem. Rozpoczęcie działań w obszarze budowania infrastruktury R&D.
2026

Pierwsza sprzedaż

Przygotowanie rynku
Rozpoczęcie sprzedaży pojazdów na rynku polskim w oparciu o import z kraju pochodzenia partnera
2028

Rozpoczęcie produkcji

Jaworzno
Start seryjnej produkcji samochodów elektrycznych i PHEV w nowo wybudowanej fabryce, z możliwością dalszej rozbudowy mocy produkcyjnych.
2031

Ekspansja

Zwiększenie produkcji
Rozszerzenie sprzedaży na inne kraje Unii Europejskiej oraz rozbudowa zakładu w Jaworznie, zwiększająca moce produkcyjne do ponad 300 000 pojazdów rocznie w odpowiedzi na rosnący popyt i rozwój marki.

Z odpowiednim partnerem azjatyckim - tak.

Czy Polska może prowadzić Europę w motoryzacji? Z odpowiednim partnerem azjatyckim - tak.

Czy Polska może prowadzić Europę w motoryzacji?

Pozycjonowanie Polski w automotive
Rola współpracy z Polską – jasne szanse
  • Dostęp do centralnego rynku UE (logistyka + produkcja)
  • Stabilne warunki dla inwestycji przemysłowych
  • Silna kadra inżynieryjna i zaplecze politechnik
  • Duży rynek wewnętrzny i rosnące zainteresowanie EV
  • Pełne wsparcie instytucjonalne i państwowe (KPO, JTF, SSE)
  • Możliwość skalowania działań na region CEE
  • Szybkie tempo implementacji przemysłu 4.0
  • Doświadczenie w produkcji komponentów automotive
Chińska ekspansja motoryzacyjna w liczbach
  • 30+ chińskich marek NEV eksportowanych do Europy
  • 1 000 000 EV z Chin trafi do UE w 2025 r. (prognoza Schmidt Automotive)
  • BYD, NIO, SAIC, Geely – otwierają centra w UE
  • 9 fabryk w Europie planowanych przez chińskich producentów
  • 5x szybszy wzrost eksportu NEV z Chin niż z Korei i Japonii
  • Czołowe miejsce w produkcji baterii (CATL, BYD, CALB)
  • Światowi liderzy w technologii V2G, connectivity i infotainment
  • Niskie koszty wdrażania innowacji dzięki dojrzałemu łańcuchowi dostaw
Data fact
14

to liczba partnerstw zawarta przez europejskie koncerny automotive z Chińskimi koncernami

Dostęp do najbardziej zaawansowanej technologii baterii i 
napędów NEV

Chińskie firmy są światowymi liderami w zakresie baterii LFP, sodowych i solid-state. Partnerstwo otwiera drogę do transferu wiedzy i wdrożeń w Polsce.

Możliwość budowy pełnego łańcucha wartości w Europie

Wspólne inwestycje oznaczają lokalizację produkcji, R&D i testowania komponentów – co wzmacnia niezależność Europy od importu z Azji.

Skalowalna, sprawdzona technologia gotowa do adaptacji rynkowej

Chińskie modele NEV trafiają na rynki ponad 100 krajów. Dojrzałość platform produktowych pozwala na szybkie wdrożenie i lokalne modyfikacje.

Skrócenie cyklu innowacji dzięki gotowym rozwiązaniom 
software’owym i EE

Firmy takie jak NIO, XPeng czy Zeekr dysponują dojrzałymi rozwiązaniami w zakresie connectivity, ADAS i zarządzania energią.

Wspólny rozwój eksportu i silna pozycja w regionie CEE

Polska jako hub produkcyjny i technologiczny umożliwia ekspansję na Niemcy, Czechy, Węgry i kraje bałtyckie – skracając dystans do kluczowych rynków UE.

Centrum Innowacji – serce badań, rozwoju i przemian technologicznych HUB’u

Innowacja zaczyna się od Śląska – nowe technologie, nowe możliwości

W centrum badań i innowacji rozwijamy przyszłościowe obszary: od zarządzania energią i baterii sodowych, przez cyfrową architekturę pojazdów i łączność V2X, po technologie produkcji addytywnej. To przestrzeń, w której interdyscyplinarne zespoły tworzą przełomy technologiczne, wspierane przez mapy drogowe rozwoju i otwarte partnerstwa.

Rozwój produktu, który myśli lokalnie i skaluje globalnie

Europeizacja modeli, testy kompatybilności V2X, kalibracje, cyberbezpieczeństwo i integracja aplikacji zewnętrznych – tutaj koncepcje przechodzą w gotowy produkt rynkowy. Nasze centra testowe i zespoły elektroniki pracują wspólnie z dostawcami i partnerami technologicznymi, by zapewnić zgodność, jakość i przewagę konkurencyjną.

Operacje, które trzymają technologię w ruchu

Centrum inżynierii posprzedażnej wspiera produkty już na rynku, a eksperymentalna platforma IT rozwija nowe modele zarządzania oprogramowaniem, akcesoriami i danymi. To tu innowacja spotyka stabilność, a technologia zaczyna działać w codziennym życiu użytkowników.

Centrum Innowacji – serce badań, rozwoju i przemian technologicznych HUB’u

Centrum Innowacji w Liczbach

7500
łączna liczba miejsc pracy bezpośrednich i pośrednich w pierwszych 3 latach
1 000
inżynierów i ekspertów zatrudnionych w centrach testów, rozwoju i elektroniki
45 000
m2 - łączna powierzchnia produkcyjno-badawcza 
HUB-u
12 000
nowych miejsc na kierunkach technicznych i interdyscyplinarnych utworzonych w ciągu dekady
6
dedykowanych centrów R&D działających w ramach struktur HUB-u
https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213908/battery_schema.webp 1000w, https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213908/battery_schema-300x195.webp 300w, https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213908/battery_schema-768x499.webp 768w, https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213908/battery_schema-400x260.webp 400w

Bateria to serce transformacji
energetycznej.

NEVy to ruchome magazyny energii, które 
współpracują z domami, miastami i siecią 
elektroenergetyczną. Gdy rośnie zapotrzebowanie – 
oddają prąd. Gdy świeci słońce – ładują się w 
najtańszym i najbardziej zielonym momencie.

Smart Grid łączy elektrownie, fabryki, auta i ludzi w zintegrowany system, który pozwala unikać blackoutów, ograniczać koszty i zmieniać całą gospodarkę energetyczną. Nowy hub NEV na Śląsku buduje dostęp Polski do tej technologii – nie tylko jako użytkownika, ale też jako jej twórcy i eksportera.

Technologia też może pachnieć czystym powietrzem. 
NEVy to nie tylko auta – to miasta, w których da się oddychać.

(A prąd tanieje, więc nie bój się gniazdka)

Technologia też może pachnieć czystym powietrzem.

NEVy to nie tylko auta – to miasta, w których da się oddychać.

(A prąd tanieje, więc nie bój się gniazdka)

https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213914/silesia.webp 1000w, https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213914/silesia-300x232.webp 300w, https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213914/silesia-768x594.webp 768w, https://emp-wp-media.storage.googleapis.com/wp-content/uploads/2025/06/25213914/silesia-400x309.webp 400w

Porozmawiajmy o przyszłości Śląska

Śląsk od zawsze był sercem polskiego przemysłu — dziś ma szansę stać się sercem nowej Europy: tworzyć technologie, które napędzają przyszłość.

ElectroMobility Poland złoży ofertę w konkursie NFOŚIGW w ramach KPO. W komentarzu dla PAP Biznes cytowanym przez Bankier.pl, Ministerstwo Aktywów Państwowych podkreśla, że pozyskane środki zapewniłyby spółce możliwość rozpoczęcia inwestycji, ułatwiłyby pozyskanie finansowania dłużnego oraz mogłyby być katalizatorem w rozmowach z zagranicznym partnerem.
04.06.2025
Aktualności

ElectroMobility Poland złoży ofertę w konkursie NFOŚIGW w ramach KPO

ElectroMobility Poland złoży ofertę w konkursie NFOŚIGW w ramach KPO. W komentarzu dla PAP Biznes cytowanym przez Bankier.pl, Ministerstwo Aktywów Państwowych podkreśla, że pozyskane środki zapewniłyby spółce możliwość rozpoczęcia inwestycji, ułatwiłyby pozyskanie finansowania dłużnego oraz mogłyby być katalizatorem w rozmowach z zagranicznym partnerem.

Czytaj całość

Realne korzyści dla
Polski i Śląska

Tworzenie miejsc pracy i efekt mnożnikowy

Bezpośrednio powstanie 7 000 miejsc w fabrykach NEV i baterii, a analizując doświadczenia podobnych hubów w Europie (np. projekt gigafabryki w Szwecji czy Niemczech), szacuje się, że na każde 10 etatów w produkcji przypada ok. 18 miejsc w łańcuchu dostaw i usługach.

Oznacza to powstanie dodatkowo około 12 600 miejsc pracy w firmach kooperujących, logistycznych i usługowych, co łącznie daje blisko 19 600 nowych etatów w regionie.

Patenty ze Śląska

Przy zakładanym budżecie R&D rzędu 400 mln PLN rocznie (na wzór unijnych programów wsparcia dla przemysłu baterii) Śląsk może wygenerować kilkaset nowych zgłoszeń patentowych w ciągu najbliższych 5 lat.

To przełoży się na wzrost liczby patentów w regionie o około 20 %, co wzmocni jego pozycję w międzynarodowych sieciach badawczych.

Pozycjonowanie Śląska jako europejskiego hubu elektromobilności

Przykłady Niemiec (Drezno) czy Francji (Bordeaux) pokazują, że dobrze skoordynowany hub z silnym partnerem azjatyckim przyciąga kolejne inwestycje – dostawców, startupy z branży software’u i firm logistycznych.

Dzięki temu Śląsk może zostać uznany za branżową stolicę EV w Europie Środkowej, co w długim terminie napędzi kolejne inwestycje oraz innowacyjne spin-offy.

Pytania dotyczące
HUBu ElectroMobility

Po co właściwie powstaje HUB Produkcyjno Rozwojowy?
inwestycja obejmuje nie tylko fabrykę samochodów elektrycznych, ale też centrum badawczo-rozwojowe, testowe i szkoleniowe rozwijane we współpracy z globalnym partnerem. Projekt ma być inkubatorem nowoczesnej reindustrializacji Polski w duchu zielonej transformacji. Jego celem to wniesienie kategorii motoryzacji z Polski na rynki Europejskie.

Gdzie zostanie zlokalizowany Hub 
Produkcyjno-Rozwojowy?
Hub produkcyjno rozwojowy zostanie zlokalizowany na Śląsku. Centrum produkcyjne będzie w Jaworznie. Ośrodki Badawczo Rozwojowe będą zarówno na Śląsku jak i w innych częściach Polski (docelowo). Część działań będzie realizowanych dalej w Warszawie.
Czy Hub będzie posiadał własne 
zaplecze produkcyjne?
inwestycja obejmuje nie tylko fabrykę samochodów elektrycznych, ale też centrum badawczo-rozwojowe, testowe i szkoleniowe rozwijane we współpracy z globalnym partnerem. Projekt ma być inkubatorem nowoczesnej reindustrializacji Polski w duchu zielonej transformacji. Jego celem to wniesienie kategorii motoryzacji z Polski na rynki Europejskie.
Jakie zatrudnienie przewiduje się 
docelowo w Hubie?
Hub przewiduje utworzenie ponad siedmiu tysięcy miejsc pracy, przy czym ponad 1000 stanowisk wysoko wyspecjalizowanych. Są to liczby wynikające z szacunków zatrudnienia
własnego HUBu. Dodatkowo w ramach prowadzonych działań badawczo rozwojowych oraz intesyfikacji współpracy z dostawcami należy się spodziewać wzrostu
zatrudnienia w firmach współpracujących z Hubem.
Jaki wpływ Hub będzie miał na polski przemysł i krajowych producentów?
To ogromne przedsięwzięcie. Bazowe założenie utworzenia HUB-u produkcyjno-rozwojowego opiera się na transformacji polskiego sektora motoryzacyjnego w stronę najnowszych technologii, napędzanej wzrostem sprzedaży pojazdów elektrycznych (NEV). Chcemy, aby HUB zapewnił dostęp do zaawansowanych technologii dla podwykonawców i dostawców, a także zagwarantował trwałą obecność Polski na europejskim rynku elektromobilności.
Kto i na jakich zasadach może
przystąpić do HUBu?
HUB nie jest klasyczną strukturą zrzeszającą różnorodnych producentów. To forma strategicznych inwestycji realizowanych przez rząd Polski za pośrednictwem ElectroMobility Poland. Model HUB-u zakłada udział kapitałowy w istniejących przedsięwzięciach poprzez zróżnicowane instrumenty inwestycyjne państwa. Integralną częścią HUB-u są również sieci dostawców, laboratoria oraz centra badań i rozwoju. Jako dostawca technologii lub producent, możesz nawiązać z HUB-em trwałą i długofalową współpracę.
Czy w Hubie będą produkowane wyłącznie samochody elektryczne?
W ramach HUB-u zakładana jest produkcja zarówno pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV), jak i w pełni elektrycznych (BEV). Nie przewidujemy natomiast produkcji samochodów z klasycznymi układami napędowymi (ICE), ponieważ ich udział w sprzedaży na rynkach europejskich będzie systematycznie marginalizowany, aż do całkowitego wycofania. Nasze podejście to świadoma decyzja o inwestowaniu w przyszłość — w technologie, które nie tylko odpowiadają aktualnym trendom, lecz także wyznaczają kierunki rozwoju mobilności na kolejne lata i dekady. HUB ma być przestrzenią, w której kształtują się innowacje odpowiadające na potrzeby jutra.
Czy partnerstwo z globalną marką motoryzacyjną wyklucza stworzenie polskiego samochodu?
Nie wykluczamy powrotu do idei polskiego samochodu – temat ten może powrócić w przyszłości w różnych formach i konfiguracjach udziałowych. Choć nie jest to dziś nasz priorytet, pozostajemy otwarci na realizację takiego projektu w odpowiednim czasie. Obecnie koncentrujemy się na uruchomieniu produkcji oraz budowie jej zaplecza technologicznego we współpracy z globalnym partnerem. Naszym głównym celem jest zdobycie i rozwinięcie kluczowych kompetencji w zakresie nowoczesnej motoryzacji, które w przyszłości mogą umożliwić realizację ambitnych, również narodowych projektów.
Kiedy planowane jest rozpoczęcie produkcji samochodów w Jaworznie?
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, rozpoczęcie produkcji planowane jest na koniec 2028 roku, przy założeniu terminowej realizacji założeń finansowych i braku opóźnień w obszarze pozyskiwania środków.
Jakie działania badawczo-rozwojowe (R&D) zostaną uruchomione w ramach projektu?
Kluczowe kierunki prac obejmują zaawansowane systemy zarzadzania przepływem energii poprawiając wydajność i wygodę użytkowania pojazdów bateryjnych.Równolegle rozwijane są rozwiązania z zakresy sytemów wspomagania kierowcy, które będą oparte na architekturze pojazdu ale będą rozszerzały ich funkcjonalność w obszarach wspomagania kierowcy, z naciskiem na integrację z infrastrukturą.