W poniedziałek, 24 lutego 2025 r., w Warszawie odbyły się dwa wydarzenia poświęcone tym wyzwaniom z udziałem przedstawicieli ElectroMobility Poland:
🔹 zamknięte seminarium „Chinese EV Investments in Europe – How to attract them on the European Terms?”,
🔹 debata ekspercka „EV tariffs and the EU automotive market. The EU responses and next steps”.
– Elektryfikacja, automatyzacja i protekcjonizm Zachodu zmieniają zasady gry, a w cieniu tych zmian wyrasta nowy, potężny gracz – Chiny – podkreślił Łukasz Maliczenko, wiceprezes ElectroMobility Poland. Dodał, że Europa Środkowa nie może być jedynie podwykonawcą – konieczne jest postawienie na innowacje i transfer technologii, aby wzmocnić konkurencyjność regionu.
Łukasz Maliczenko zaznaczył, że dynamiczny rozwój chińskich firm motoryzacyjnych i ich inwestycje w Europie stanowią zarówno wyzwanie, jak i szansę dla lokalnego przemysłu. Wskazał na rosnącą obecność chińskich producentów, takich jak BYD czy CATL, którzy inwestują m.in. na Węgrzech. Podkreślił, że Polska powinna aktywnie kształtować swoje podejście do współpracy z chińskimi firmami, koncentrując się na warunkach umożliwiających transfer technologii, budowanie lokalnych kompetencji oraz rozwój łańcuchów dostaw.
Ponadto wiceprezes EMP zwrócił uwagę na rosnącą obecność chińskich inwestorów w regionie, m.in. na Węgrzech, gdzie powstają fabryki BYD i CATL, przyciągane atrakcyjnymi warunkami. Podkreślił, że Europa Środkowa musi przestać pełnić rolę jedynie podwykonawcy i postawić na innowacje, aby nie wypaść z globalnej gry o przyszłość motoryzacji.
– W kontekście Polski najważniejszy wydaje się transfer technologii, który zapewni budowanie lokalnych kompetencji, rozwój rodzimych przedsiębiorstw poprzez włączenie ich w łańcuchy dostaw i stworzenie warunków do tworzenia innowacji i rozwiązań w oparciu o lokalny potencjał naukowy i biznesowy. Ewentualne partnerstwo z podmiotami z Chin musi uwzględniać te elementy – podkreślił Łukasz Maliczenko.
W wydarzeniu organizowanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego, Ośrodek Studiów Wschodnich i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności wzięli udział również przedstawiciele firm motoryzacyjnych, think tanków i banków, m.in.: Pascal Lama (Jacques Delors Institute), Francois Godement (Institut Montaigne), Francesco Naso (Motus-E Italy), Marcin Lipka (Bank Gospodarstwa Krajowego) oraz Jean André Barbosa (Renault Group).





