EMP jako instrument polityki przemysłowej państwa.
Prezes ElectroMobility Poland (EMP) Tomasz Kędzierski ogłasza nową fazę rozwoju firmy. Projekt polskiego samochodu elektrycznego ustępuje miejsca szerzej zakrojonej wizji nowoczesnego hubu produkcyjno-rozwojowego. Głównym celem tej inwestycji jest nie tylko uruchomienie produkcji europejskiej marki samochodów we współpracy z globalnym partnerem, ale również stworzenie prężnego, rynkowego podmiotu z centralą zlokalizowaną w Polsce.
Zdaniem prezesa EMP wzrost zamożności w krajach o średnim poziomie dochodu wymaga transformacji gospodarczej, wsparcia inwestycji i rozwoju technologii. Motoryzacja jest jednym z najbardziej dynamicznych sektorów przemysłowych. Sytuacja branży w Europie znacząco się pogarsza. Powodowane jest to silną konkurencją ze strony chińskich firm motoryzacyjnych oraz zmianami geopolitycznymi. Turbulentna sytuacja na rynku potęgowana jest dodatkowo wprowadzeniem przez Stany Zjednoczone ceł na samochody, części i komponenty.
Dla Polski jako jednego z kluczowych dostawców dla producentów samochodów może to stanowić duże wyzwanie, ale także szansę na strategiczną zmianę pozycji na arenie międzynarodowej. Jest to warunkowane lokowaniem nowych zakładów produkcyjnych samochodów, które będą wpływały na rozwój kompetencji w obszarach takich jak teleinformatyka, automatyzacja, inżynieria i innowacje.
Kraje odnoszące sukces nie ograniczają się do importowania rozwiązań, lecz aktywnie uczestniczą w ich tworzeniu, implementacji i doskonaleniu. Wzrost gospodarczy oparty na technologii wymaga więc długoterminowych strategii w obszarze edukacji, infrastruktury badawczo-rozwojowej oraz współpracy między sektorem publicznym a prywatnym – komentuje Tomasz Kędzierski, prezes Electromobility Poland.
Nowy pomysł na EMP. Ograniczenie ryzyka biznesowego fundamentem zmiany koncepcji projektu
Odpowiedzią na bieżące wyzwania ma być zmodyfikowana wizja projektu w której spółka ElectroMobility Poland wraz globalnym partnerem będzie współtworzyła europejską markę samochodów. Samochody te będą produkowane w nowoczesnej fabryce w Jaworznie, centrala firmy zlokalizowana będzie w Polsce. Wokół inwestycji mają powstawać nowe przedsięwzięcia takie jak centrum innowacji, lokalny łańcuch dostaw oraz jednostki badawczo-rozwojowe tworząc hub produkcyjno rozwojowy.
Holistyczne podejście czyni z projektu efektywne narzędzie polityki przemysłowej – prowadzonej przez państwo i stanowi proaktywną odpowiedź na dynamiczne zmiany rynkowe – podkreśla Tomasz Kędzierski
Dzięki lokalizacji w województwie śląskim, EMP będzie miało zapewniony dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry i infrastruktury, co sprzyja skutecznej realizacji inwestycji.
EMP jako efektywny instrument polityki przemysłowej państwa
Projekt EMP wpisuje się w coraz powszechniej akceptowalną przez ekonomistów koncepcję proaktywnej polityki przemysłowej państw, której celem jest wzrost konkurencyjności kraju i transformacja technologiczna gospodarki.
Przedsięwzięcie EMP w nowej formule wpisuje się również w założenia rządowej strategii inwestycyjnej „650 mld+”, ukierunkowanej na transformację energetyczną i technologiczną kraju. Dzięki inwestycji w Jaworznie powstanie lokalny łańcuch dostaw obejmujący nawet 80% wartości komponentów samochodu. Ponadto w regionie zostanie utworzonych 20–30 tys. miejsc pracy, z czego ok. 1000 w obszarze B+R. Wzrośnie także zdolność polskich firm do awansu w globalnych łańcuchach wartości.
Pragmatyzm zamiast dogmatu, czyli co zamiast Izery?
Prezes EMP otwarcie wskazuje na przyczyny fiaska projektu Izera:
Flagowy projekt polskiej elektromobilności – jakim niewątpliwie była Izera – ostatecznie ugrzązł na mieliźnie, na którą wprowadziły ją opóźnienia powodowane brakiem stabilnego finansowania. Według poprzednich założeń, środki pochodzące z KPO umożliwiające realizację projektu miały trafić do spółki na początku 2023 roku. Brak ich uruchomienia do końca 2023 roku spowodował zerwanie ciągłości projektowej i konieczność aktualizacji niemal wszystkich założeń.
Nowa koncepcja EMP zakłada współodpowiedzialność strategicznego partnera. Zamiast samodzielnie rozwijać od podstaw markę samochodów, EMP będzie działać jako współinwestor i koordynator wspólnych przedsięwzięć. Ma to minimalizować ryzyka rynkowe.
To pragmatyczne podejście podnosi konkurencyjność polskiej gospodarki i wspiera długofalowe cele społeczne oraz gospodarcze państwa. Spółka przygotowuje się do złożenia wniosku o finansowanie projektu w ramach KPO. W chwili obecnej toczą się rozmowy z potencjalnymi partnerami EMP, którzy mogliby uczestniczyć w projekcie.
Państwo jako katalizator, nie substytut rynku
Prezes EMP odcina się od zarzutów o interwencjonizm państwa. Nowy projekt wpisuje się w podejście, które łączy odpowiedzialną rolę państwa ze zrozumieniem reguł wolnego rynku. Strategiczne inwestycje mają być impulsem, nie substytutem.
Mądra strategia firmy wykorzystująca globalne partnerstwo i wspierana narzędziami jakimi dysponuje państwo stworzy system naczyń połączonych – hub, który będzie oddziaływał na wiele obszarów kluczowego z perspektywy gospodarczej sektora – dodaje Tomasz Kędzierski
Projekt EMP w nowej formule może objąć swoim zasięgiem nie tylko motoryzację, ale również energetykę i cyfrowe usługi mobilności, wpisując się w szerszy kontekst transformacji gospodarki.

Tomasz Kędzierski
Prezes Zarządu ElectroMobility Poland od 2 września 2024 roku. Jest absolwentem ekonomii na Uniwersytecie Łódzkim oraz finansów przedsiębiorstw, a także zarządzania na międzynarodowych uczelniach The London School of Economics and Political Science oraz Harvard Business School. Przed dołączeniem do zespołu ElectroMobility Poland S.A. był szefem regionalnej praktyki motoryzacyjnej w Boston Consulting Group – jednej z najbardziej uznanych globalnych firm doradztwa strategicznego. Wcześniej pełnił funkcję Senior Managera w firmach doradczych, m.in. w Ernst & Young. Jako ekspert związany jest z branżą motoryzacyjną od blisko 15 lat, kierował wieloma projektami, głównie dla klientów międzynarodowych. Pracował także przy uruchomieniu produkcji i powstawaniu nowych marek motoryzacyjnych na świecie, takich jak TOGG czy Vinfast.