8 kwietnia 2025 roku w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie przedstawicieli polskiej branży motoryzacyjnej z premierem Donaldem Tuskiem. Głównym tematem rozmów były skutki ceł nałożonych przez administrację USA na import samochodów oraz wyzwania stające przed polską motoryzacją. Uczestnicy spotkania zgodzili się, że potrzeba opracowania spójnej strategii przemysłowej dla sektora motoryzacyjnego. W dyskusji udział wziął także Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz członek Rady Nadzorczej ElectroMobility Poland.
Premier Donald Tusk wspólnie z ministrami finansów, rozwoju i technologii oraz minister przemysłu rozmawiali z reprezentantami branży motoryzacyjnej o sytuacji w polskiej, europejskiej i światowej motoryzacji. Bezpośrednim pretekstem do spotkania stały się ostatnie decyzje administracji prezydenta Donalda Trumpa dotyczących ceł. 25-procentowy podatek na europejskie samochody oraz lekkie ciężarówki wszedł w życie 3 kwietnia.
Globalne wyzwania. Lokalna strategia
Uczestnicy spotkania wskazywali, że polska motoryzacja znajduje się obecnie w szczególnie wymagającym momencie – pod wpływem presji regulacyjnej ze strony Unii Europejskiej, rosnącej konkurencji z Azji oraz globalnych napięć handlowych. W tym kontekście przedstawiciele branży podkreślali konieczność wypracowania spójnej strategii dla sektora motoryzacji.
Janusz Kobus, prezes Polskiej Izby Motoryzacji, zwrócił uwagę, że decyzja administracji Donalda Trumpa o wprowadzeniu ceł na importowane pojazdy może mieć bezpośrednie konsekwencje dla rynku pracy w Polsce. Przypomniał, że szacunki wskazują na możliwy spadek polskiego PKB o około 0,45 proc., co jest zbieżne z wcześniejszymi analizami Polskiego Instytutu Ekonomicznego, który prognozował redukcję wzrostu gospodarczego w przedziale 0,38–0,43 proc.
„Według Janusza Kobusa skutkiem ubocznym może być także likwidacja nawet 13 tysięcy miejsc pracy w sektorze motoryzacyjnym”
Jak relacjonował Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, rozmowa z premierem koncentrowała się na dwóch kluczowych wątkach. Pierwszy dotyczył bezpośrednich skutków decyzji USA o wprowadzeniu ceł, a także oczekiwanych działań Komisji Europejskiej i stanowiska, jakie w tej sprawie przyjmie polski rząd. Faryś podkreślił, że stanowisko branży jest zgodne z podejściem prezentowanym na poziomie unijnym. Jednocześnie zaznaczył, że choć reakcja na działania administracji amerykańskiej jest potrzebna, to należy unikać nadmiernej eskalacji napięcia, która nie przyniesie konstruktywnych efektów.
Drugi obszar rozmowy dotyczył szerszej perspektywy – aktualnej kondycji europejskiego sektora motoryzacyjnego.
„Zdaniem Jakuba Farysia branża znalazła się dziś w bardzo trudnym momencie, który można określić wręcz mianem kryzysu. Wskazał na konieczność dyskusji o wsparciu dla inwestorów, utrzymaniu miejsc pracy oraz kontynuowaniu transformacji energetycznej i transportowej. Przejście na zeroemisyjność – jak zaznaczył – to nie tylko wyzwanie, ale również istotna szansa rozwojowa dla całego sektora.”
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz członek Rady Nadzorczej ElectroMobility Poland, zwrócił uwagę na skalę wyzwań, z jakimi mierzy się sektor. Jak podkreślił, w 2023 roku wyprodukowano w Polsce zaledwie 216 tysięcy samochodów osobowych – to najniższy wynik od 1976 roku. – Nam by bardzo zależało na tym, żeby skupić się na tym, co się dzieje w Polsce i żeby rozwinąć motoryzację od środka, niejako nie patrząc na to, co się dzieje – mówił Mazur.
„Myślę, że jesteśmy w takim momencie, że strategia, która pojawiała się bardzo często w wypowiedziach moich kolegów, powinna rzeczywiście stać się narzędziem polityki przemysłowej państwa. Powinniśmy postawić na innowacje. Powinniśmy postawić na własne moce produkcyjne i rozwój innowacji. Mamy już takie projekty.”
„W Polsce drzemie olbrzymi potencjał, aby to innowacja stała się motorem napędowym rodzimej motoryzacji. Drzemie także potencjał produkcyjny, m.in. na Śląsku, który powinniśmy wykorzystać. Jeśli w zeszłym roku wyprodukowano w naszym kraju 200 tys. pojazdów, a dysponujemy potencjałem produkcyjnym na poziomie 300 tys. pojazdów w planowanej fabryce w Jaworznie, to możemy zdublować moce produkcyjne Polski. Ta inwestycja, tego typu inwestycje, są potrzebne jak nigdy polskiemu sektorowi motoryzacyjnemu. Są bardzo potrzebne regionowi Śląska.- mówił Maciej Mazur”
Premier zapowiedział kontynuację dialogu z branżą oraz rozmowy na poziomie unijnym. Spotkanie zakończyło się deklaracją dalszej współpracy i konsultacji administracji rządowej z przedstawicielami branży.
Branżę motoryzacyjną reprezentowali:
Tomasz Bęben – Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
Jakub Faryś – Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
Janusz Kobus – Prezes Polskiej Izby Motoryzacji
Maciej Mazur – Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, Członek RN EMP
Bartosz Mielecki – Dyrektor Zarządzający Polską Grupą Motoryzacyjną
Paweł Wideł – Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
O potrzebie strategii i potencjalnym wpływie projektu realizowanego przez EMP na sektor motoryzacyjny pisał także w opublikowanym przez Bussiness Insider kometarzu prezes EMP, Tomasz Kędzierski. Podkreślał w nim, że rozwój nowoczesnego przemysłu motoryzacyjnego wymaga aktywnej roli państwa i długofalowej strategii. W jego ocenie, odpowiedzią na presję regulacyjną, konkurencję z Azji i globalne napięcia handlowe powinny być polityki sektorowe wspierające innowacje, edukację oraz współpracę między sektorem publicznym a prywatnym. Jak zaznaczył: „Kraje odnoszące sukces nie ograniczają się do importowania rozwiązań, lecz aktywnie uczestniczą w ich tworzeniu, implementacji i doskonaleniu.”
Kędzierski zwrócił również uwagę na znaczenie odbudowy krajowego potencjału produkcyjnego, wskazując, że zdolność do projektowania i wytwarzania zaawansowanych technologicznie produktów jest równie ważna jak dostęp do kapitału. W tym kontekście projekt ElectroMobility Poland może być skutecznym narzędziem wzmacniającym innowacyjność i przemysłową niezależność Polski w czasach dynamicznych przemian rynku motoryzacyjnego.