Rozwijamy automotive w Polsce. Na Śląsku

Poznaj bliżej EMP

Electromobility Poland - prezentacja
Newsy Emp

Aktualności i wydarzenia

Zobacz wszystkie publikacje

Kluczowe
kompetencje
firmy

Poznaj kluczowe obszary, które napędzają rozwój, innowacje i skuteczne zarządzanie.

Strategia i 
Rozwój Rynku

Tworzenie strategii, analiza rynków, branding, komunikacja cyfrowa, pozycjonowanie produktów, analiza konkurencji.

Finansowanie i Inwestycje

Pozyskiwanie funduszy, modelowanie finansowe, współpraca z bankami, ocena rentowności, strukturyzacja projektów.

 Partnerstwa i M&A

Strategie ekspansji, analizy transakcji, negocjacje, joint ventures, relacje inwestorskie, monitorowanie rynku.

Zakupy i Rozwój 
Dostawców

Strategie zakupowe, partnerstwa strategiczne, market intelligence, kreowanie wartości dodanej dla Spółki, optymalizacja kosztów i procesów, analizy biznesowe, negocjacje, zarządzanie dostawcami i kontraktami, polityka zakupowa

Nowe Technologie i 
Inżynieria

Rozwój technologii, inżynieria i cyberbezpieczeństwo pojazdów, integracja i rozwój usług cyfrowych, współpraca z partnerami R&D.

IT i Usługi Cyfrowe

Systemy korporacyjne, produkcyjne, sprzedażowe. Digitalizacja procesów biznesowych, wsparcie użytkowników, bezpieczeństwo informacji. Budowa platform i usług cyfrowych.

 Zarządzanie Projektami

Nadzór projektowy, harmonogramy, budżety, ryzyko, zmiany projektowe, koordynacja zespołów.

Prawo i Compliance

Wsparcie prawne, umowy, regulacje wewnętrzne, compliance, reprezentacja spółki.

Komunikacja i Wizerunek

Polityka komunikacyjna, PR, media, eventy, komunikacja wewnętrzna, wizerunek firmy, narzędzia komunikacyjne.

Uruchomienie Produkcji

Projektowanie linii, nadzór budowy, inwestycje, technologia produkcji, zarządzanie dostawcami, kontrola ryzyka.

Zarząd i Rada Nadzorcza

Tomasz Kędzierski, Prezes Zarządu EMP

Tomasz Kędzierski

Prezes Zarządu

Absolwent ekonomii na Uniwersytecie Łódzkim oraz finansów przedsiębiorstw i zarządzania na The London School of Economics and Political Science i Harvard Business School. Od 2023 roku pełnił funkcję Dyrektora Strategii i Rozwoju Biznesu w ElectroMobility Poland S.A. Wcześniej kierował regionalną praktyką motoryzacyjną w Boston Consulting Group, gdzie odpowiadał za projekty dla międzynarodowych klientów. Doświadczenie zdobywał również jako Senior Manager w Ernst & Young. Od blisko 15 lat związany jest z branżą motoryzacyjną, uczestniczył m.in. w tworzeniu marek takich jak TOGG i Vinfast.

Łukasz Maliczenko, Vice Prezes Zarządu EMP

Łukasz Maliczenko

Vice Prezes Zarządu

Od 2019 roku związany z ElectroMobility Poland S.A., gdzie jako Dyrektor ds. Rozwoju Produktu odpowiadał za rozwój technologii, strategiczne partnerstwa i gamę modelową. Absolwent Wydziału Automatyki i Robotyki Politechniki Gdańskiej, posiada wieloletnie doświadczenie w inżynierii motoryzacyjnej. Przed dołączeniem do EMP pracował w Jaguar Land Rover w Wielkiej Brytanii, gdzie kierował projektami rozwoju napędów hybrydowych i elektrycznych oraz tworzenia pojazdów koncepcyjnych, w tym architektury napędu Jaguar I-Pace.

Maciej Mazur, Członek Rady Nadzorczej EMP

Maciej Mazur

Członek Rady Nadzorczej

Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, Prezydent AVERE – Europejskiego Stowarzyszenia Elektromobilności. Praktyk gospodarczy z wieloletnim doświadczeniem w sektorze energetycznym i paliw alternatywnych, szczególnie w obszarze elektromobilności. Doradzał firmom z branży energetycznej, motoryzacyjnej, finansowej i FMCG, uczestniczył w realizacji kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Absolwent stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, posiada dyplom MBA, w trakcie przewodu doktorskiego z ekonomii. Autor publikacji branżowych, prelegent konferencji i debat.

Paweł Poneta, Członek Rady Nadzorczej EMP

Paweł Poneta

Członek Rady Nadzorczej

Doktor nauk technicznych, absolwent Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Rzeszowskiej. Specjalizuje się w konstrukcjach budowlanych, posiada doświadczenie m.in. przy realizacji prestiżowych obiektów, takich jak Hotel Hilton w Warszawie. Przez niemal dziewięć lat kierował działem B+R w Mostostal Warszawa S.A. Obecnie pełni funkcję Kierownika Biura Badań i Rozwoju w TAURON Polska Energia S.A. – spółce-matce jednej z największych grup energetycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Członek Rady Nadzorczej InnoEnergy Central Europe oraz zarządu KRAB – Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych.

Misja i wizja

Naszą misją jest rozwój przyszłości nowej motoryzacji w Polsce

Naszą misją jest rozwój przyszłości nowej motoryzacji w Polsce
Naszą misją jest rozwój przyszłości nowej motoryzacji w Polsce

7,5 tyśnowych miejsc
pracy w ciągu
3 lat inwestycji
(pośrednio i
bezpośrednio)

Naszą misją jest wspieranie nowatorskich projektów i biznesów, które tworzą przyszłość mobilności: zeroemisyjnej, inteligentnej, zintegrowanej z nową energetyką. Inkubujemy przedsięwzięcia, które łączą zaawansowaną technologię z realnym potencjałem rynkowym — by wzmacniać konkurencyjność, odporność i niezależność sektora nowej mobilności w Polsce oraz w Europie.

Wierzymy, że przyszłość automotive to nie tylko samochody — to cały ekosystem zarządzania przepływem energii, zbieraniem i analizą danych i doświadczeń użytkownika.

Widzimy przyszłość w N.E.V w Polsce

Samochody nowej generacji, oparte na nowych źródłach energii (NEV), zmieniają sposób, w jaki myślimy o mobilności, energii i środowisku. To nie tylko pojazdy — to inteligentne platformy, które integrują się z cyfrowym światem, wspierają transformację energetyczną i odpowiadają na globalne wyzwania klimatyczne.

Magazyny energii w ekosystemie OZE

NEV-y z funkcją V2G mogą odbierać i oddawać energię, wspierając sieci energetyczne. Stają się częścią domowych i miejskich systemów OZE, zmieniając auto w aktywny element infrastruktury.

Niższe koszty użytkowania

Samochody elektryczne mają mniej części mechanicznych, co zmniejsza koszty serwisu. Ładowanie jest tańsze niż tankowanie, zwłaszcza przy własnych źródłach energii lub taryfach nocnych.

Napęd dla innowacji

NEV-y rozwijają technologie jak baterie solid-state, AI, OTA i autonomię. Te rozwiązania trafiają także do innych sektorów, przyspieszając cyfrową transformację gospodarki.

Nowa rola samochodu

Auto staje się platformą usług: rozrywka, transport na żądanie. NEV-y redefiniują mobilność — z produktu na inteligentną usługę.

Zeroemisyjność i klimat

NEV-y redukują poziom hałasu, eliminują emisję spalin. To klucz do realizacji celów klimatycznych i czystszych miast.

Niezależność energetyczna i rozwój gospodarki

NEV-y zmniejszają zależność od ropy, rozwijają nowe branże i miejsca pracy. Sektor ten staje się strategiczny dla suwerenności technologicznej i energetycznej.

Pytania dotyczące ElectroMobility Poland

Jakie technologie mogą być rdzeniem nowego klastra EMP?
Główne obszary to: systemy zarządzania energią (EMS), ładowanie dwukierunkowe (V2G), recykling baterii, software definiujący pojazdy (SDV), integracja EV z inteligentną siecią energetyczną (smart grid), a także logistyka ostatniej mili. To pola z potencjałem eksportowym i R&D, gdzie Polska może odegrać rolę kompetencyjnego poddostawcy.
Czy nowy klaster EMP ma realne wsparcie rządu i funduszy unijnych?
Bezpośredni nadzór na projektem sprawuje Ministerstwo Aktywów Państwowych. Sukces klastra będzie zależał od dostępu do środków z KPO, FEnIKS, IPCEI i funduszy zielonej transformacji. Electromobility Poland ma za głównego udziałowca Skarb Państwa, więc projekt jest w pełni wspierany przez rząd. Założenia strategiczne dla działania klastra
są stałym elementem współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych.
Jakie są inne, zagraniczne modele klastrów tego typu?
Np. Mobility Valley w Niemczech, Plug and Play Tech Center w Kalifornii czy CARNET w Barcelonie – łączą startupy z korporacjami, samorządami i badaczami wokół tematów przyszłości transportu. Cechą wspólną tych modeli jest niezależność, silna sieć partnerstw i realna wartość dodana
Czym dziś faktycznie jest ElectroMobility Poland – skoro projekt Izera został zlikwidowany?
Electromobility Poland odpowiada za stworzenie klastra Produkcyjno Rozwojowego na Śląsku. We współpracy z Azjatyckim partnerem hub zajmie się produkcją samochodów
eletrycznych z wykorzystaniem polskich dostawców. Klaster będzie również odpowiedzialny za stworzenie sieci badawczo rozwojowej w obrębie technologii samochodów
elektrycznych.
Dlaczego projekt Izera upadł, mimo wieloletniego finansowania i deklaracji politycznych?
Projekt polskiego samochodu elektrycznego Izera nie uzyskał nigdy docelowego finansowania niezbędnego do rozpoczęcie produkcji. Po zmianie władzy, w ramach
działań obniżających ryzyka został wstrzymany. Know how został wykorzystany do stworzenia projektu Klastra Produkcyjno Rozwojowego z udziałem partnera Azjatyckiego
z wsparciem Ministerstwa Aktywów Państwowych. Projekt Izera został przetransformowany w większy, długofalowy projekt mający na celu unowocześnienie sektora
automotive w Polsce i zaangażowanie bezpośrednio Państwa w ramach jego dalszego rozwoju.
Czy branża automotive w Polsce potrzebuje EMP jako koordynatora transformacji?
Branża potrzebuje integracji i wizji transformacji, oraz tranzycji do nowych technologii. Potrzebna jest platforma łącząca przemysł, energetykę i IT – udział
kapitału państwowego zabezpiecza strartegiczną rolę Państwa Polskiego, które do tej pory nie było bezpośrednio związane z sektorem motoryzacji (nie posiadało
udziałów w żadnym przedsięwzięciu).
Czy branża automotive w Polsce jest znacząca? Jakie ma znaczenie dzisiaj?
W 2023 roku polska branża motoryzacyjna (PKD 29) osiągnęła wartość produkcji sprzedanej na poziomie 236,5 mld zł, co stanowiło ok. 11% całkowitej produkcji przemysłowej w Polsce. Eksport branży wyniósł 50,28 mld euro, czyli ponad 20% polskiego eksportu towarów. Główne segmenty to części, akumulatory i samochody. W 2024 nastąpił spadek eksportu do 45,5 mld euro. Mimo tego sektor pozostaje jednym z kluczowych filarów przemysłu.
Dlaczego Hub Produkcyjno Rozwojowy jest zlokalizowany docelowo na Śląsku?
Śląsk jest centrum przemysłowym przede wszystkim dzięki bardzo dobrze rozwiniętej infrastrukturze — gęstej sieci dróg, autostrad, kolei i bliskości kilku dużych lotnisk. Region ten ma długą tradycję produkcji i przemysłu, dlatego powstały tu rozbudowane strefy gospodarcze, centra logistyczne i zaplecze techniczne. Śląsk stoi też
przed wyzwaniem transformacji gospodarczej w kierunku nowych technologii. Stąd działania związane z budową klastra na Śląsku.
Czy posiadamy wystarczające zaplecze aby stać się rozpoznawalnym udziałowcem nowej motoryzacji w Europie?
Tak, polski przemysł motoryzacyjny pomimo nie posiadania własnej marki stanowi ważną część gospodarki. Działania mające na celu zaangażowanie kapitału rządowego w celu zbudowania modelu współwłasności projektu z czołowym, globalnym partnerem umiejscawiają nas w zupełnie innym miejscu wględem szans rozwoju. Polski automotive potrzebuje dynamicznej transformacji w kierunku najnowocześniejszych technologii i zbudowanie silnego udziału Państwa.
Dlaczego samochody elektryczne? Przecież
one nie mają sensu.
Branża automotive nie ma żadnych wątpliwości, że samochody w pełni elektryczne są nie tyle odległą przyszłością, ale docelowo jedyną oferta jaka zostanie na rynku w przeciągu kilku lat. Powodów do tego jest wiele, koszta eksploatacji, coraz lepsze baterie, lepsze zasięgi, zerowa emisyjność, integracja z OZE, poprawione paramtery, tańsze koszta serwisu oraz utrzymania dla klientów końcowych. Do tego cisza, lepsze osiągi i zaawansowane technologie.