Rozwijamy automotive w Polsce. Na Śląsku

Poznaj bliżej EMP

Newsy Emp

Aktualności i wydarzenia

Zobacz wszystkie publikacje

Kluczowe
kompetencje
firmy

Poznaj kluczowe obszary, które napędzają rozwój, innowacje i skuteczne zarządzanie.

Strategia i 
Rozwój Rynku

Tworzenie strategii, analiza rynków, branding, komunikacja cyfrowa, pozycjonowanie produktów, analiza konkurencji.

Finansowanie i Inwestycje

Pozyskiwanie funduszy, modelowanie finansowe, współpraca z bankami, ocena rentowności, strukturyzacja projektów.

Partnerstwa i M&A

Strategie ekspansji, analizy transakcji, negocjacje, joint ventures, relacje inwestorskie, monitorowanie rynku.

Zakupy i Rozwój 
Dostawców

Strategie zakupowe, partnerstwa strategiczne, market intelligence, kreowanie wartości dodanej dla Spółki, optymalizacja kosztów i procesów, analizy biznesowe, negocjacje, zarządzanie dostawcami i kontraktami, polityka zakupowa

Nowe Technologie i Inżynieria

Rozwój technologii, inżynieria i cyberbezpieczeństwo pojazdów, integracja i rozwój usług cyfrowych, współpraca z partnerami R&D.

IT i Usługi Cyfrowe

Systemy korporacyjne, produkcyjne, sprzedażowe. Digitalizacja procesów biznesowych, wsparcie użytkowników, bezpieczeństwo informacji. Budowa platform i usług cyfrowych.

Zarządzanie Projektami

Nadzór projektowy, harmonogramy, budżety, ryzyko, zmiany projektowe, koordynacja zespołów.

Prawo i Compliance

Wsparcie prawne, umowy, regulacje wewnętrzne, compliance, reprezentacja spółki.

Komunikacja i Wizerunek

Polityka komunikacyjna, PR, media, eventy, komunikacja wewnętrzna, wizerunek firmy, narzędzia komunikacyjne.

Uruchomienie Produkcji

Projektowanie linii, nadzór budowy, inwestycje, technologia produkcji, zarządzanie dostawcami, kontrola ryzyka.

Zarząd i Rada Nadzorcza

Tomasz Kędzierski, Prezes Zarządu EMP

Tomasz Kędzierski

Prezes Zarządu

Absolwent ekonomii na Uniwersytecie Łódzkim oraz finansów przedsiębiorstw i zarządzania na The London School of Economics and Political Science i Harvard Business School. Od 2023 roku pełnił funkcję Dyrektora Strategii i Rozwoju Biznesu w ElectroMobility Poland S.A. Wcześniej kierował regionalną praktyką motoryzacyjną w Boston Consulting Group, gdzie odpowiadał za projekty dla międzynarodowych klientów. Doświadczenie zdobywał również jako Senior Manager w Ernst & Young. Od blisko 15 lat związany jest z branżą motoryzacyjną, uczestniczył m.in. w tworzeniu marek takich jak TOGG i Vinfast.

Łukasz Maliczenko, Vice Prezes Zarządu EMP

Łukasz Maliczenko

Vice Prezes Zarządu

Od 2019 roku związany z ElectroMobility Poland S.A., gdzie jako Dyrektor ds. Rozwoju Produktu odpowiadał za rozwój technologii, strategiczne partnerstwa i gamę modelową. Absolwent Wydziału Automatyki i Robotyki Politechniki Gdańskiej, posiada wieloletnie doświadczenie w inżynierii motoryzacyjnej. Przed dołączeniem do EMP pracował w Jaguar Land Rover w Wielkiej Brytanii, gdzie kierował projektami rozwoju napędów hybrydowych i elektrycznych oraz tworzenia pojazdów koncepcyjnych, w tym architektury napędu Jaguar I-Pace.

Maciej Mazur, Członek Rady Nadzorczej EMP

Maciej Mazur

Członek Rady Nadzorczej

Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, Prezydent AVERE – Europejskiego Stowarzyszenia Elektromobilności. Praktyk gospodarczy z wieloletnim doświadczeniem w sektorze energetycznym i paliw alternatywnych, szczególnie w obszarze elektromobilności. Doradzał firmom z branży energetycznej, motoryzacyjnej, finansowej i FMCG, uczestniczył w realizacji kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Absolwent stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, posiada dyplom MBA, w trakcie przewodu doktorskiego z ekonomii. Autor publikacji branżowych, prelegent konferencji i debat.

Paweł Poneta, Członek Rady Nadzorczej EMP

Paweł Poneta

Członek Rady Nadzorczej

Doktor nauk technicznych, absolwent Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Rzeszowskiej. Specjalizuje się w konstrukcjach budowlanych, posiada doświadczenie m.in. przy realizacji prestiżowych obiektów, takich jak Hotel Hilton w Warszawie. Przez niemal dziewięć lat kierował działem B+R w Mostostal Warszawa S.A. Obecnie pełni funkcję Kierownika Biura Badań i Rozwoju w TAURON Polska Energia S.A. – spółce-matce jednej z największych grup energetycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Członek Rady Nadzorczej InnoEnergy Central Europe oraz zarządu KRAB – Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych.

Misja i wizja

Naszą misją jest rozwój przyszłości nowej motoryzacji w Polsce

Naszą misją jest rozwój przyszłości nowej motoryzacji w Polsce

7,5 tys.nowych miejsc
pracy w ciągu
3 lat inwestycji
(pośrednio i
bezpośrednio)

Naszą misją jest wspieranie nowatorskich projektów i biznesów, które tworzą przyszłość mobilności: zeroemisyjnej, inteligentnej, zintegrowanej z nową energetyką. Inkubujemy przedsięwzięcia, które łączą zaawansowaną technologię z realnym potencjałem rynkowym — by wzmacniać konkurencyjność, odporność i niezależność sektora nowej mobilności w Polsce oraz w Europie.

Wierzymy, że przyszłość automotive to nie tylko samochody — to cały ekosystem zarządzania przepływem energii, zbieraniem i analizą danych i doświadczeń użytkownika.

Widzimy przyszłość w N.E.V w Polsce

Samochody nowej generacji, oparte na nowych źródłach energii (NEV), zmieniają sposób, w jaki myślimy o mobilności, energii i środowisku. To nie tylko pojazdy — to inteligentne platformy, które integrują się z cyfrowym światem, wspierają transformację energetyczną i odpowiadają na globalne wyzwania klimatyczne.

Magazyny energii w ekosystemie OZE

NEV-y z funkcją V2G mogą odbierać i oddawać energię, wspierając sieci energetyczne. Stają się częścią domowych i miejskich systemów OZE, zmieniając auto w aktywny element infrastruktury.

Niższe koszty użytkowania

Samochody elektryczne mają mniej części mechanicznych, co zmniejsza koszty serwisu. Ładowanie jest tańsze niż tankowanie, zwłaszcza przy własnych źródłach energii lub taryfach nocnych.

Napęd dla innowacji

NEV-y rozwijają technologie jak baterie solid-state, AI, OTA i autonomię. Te rozwiązania trafiają także do innych sektorów, przyspieszając cyfrową transformację gospodarki.

Nowa rola samochodu

Auto staje się platformą usług: rozrywka, transport na żądanie. NEV-y redefiniują mobilność — z produktu na inteligentną usługę.

Zeroemisyjność i klimat

NEV-y redukują poziom hałasu, eliminują emisję spalin. To klucz do realizacji celów klimatycznych i czystszych miast.

Niezależność energetyczna i rozwój gospodarki

NEV-y zmniejszają zależność od ropy, rozwijają nowe branże i miejsca pracy. Sektor ten staje się strategiczny dla suwerenności technologicznej i energetycznej.

Pytania dotyczące ElectroMobility Poland

Czym dziś faktycznie jest ElectroMobility Poland – skoro projekt Izera został zlikwidowany?
ElectroMobility Poland odpowiada za utworzenie hubu produkcyjno-rozwojowego na Śląsku – nowoczesnego ekosystemu przemysłowego, który łączy potencjał inwestycyjny, technologiczny i badawczo-rozwojowy. W oparciu o partnerstwo z renomowanym azjatyckim producentem, hub skoncentruje się na seryjnej produkcji samochodów elektrycznych z udziałem polskich dostawców i lokalnych mocy wytwórczych. Jego zadaniem będzie także rozwijanie kompetencji inżynieryjnych oraz budowa sieci ośrodków B+R, wspierających innowacje w kluczowych obszarach technologii zeroemisyjnych, takich jak układy napędowe, oprogramowanie pojazdów czy nowe materiały. Projekt ten ma służyć nie tylko rozwojowi rynku e-mobility, ale również wzmacnianiu krajowej bazy przemysłowej i podnoszeniu wartości dodanej w regionie.
Dlaczego projekt Izera nie został zrealizowany?
Projekt Izera nie został zrealizowany, ponieważ do końca 2023 roku nie udało się zapewnić pełnego finansowania, co doprowadziło do dezaktualizacji jego pierwotnych założeń technologicznych i biznesowych. W tej sytuacji konieczne było przekształcenie koncepcji w bardziej realistyczny i bezpieczny model – hub produkcyjno-rozwojowy, który przy udziale doświadczonego partnera technologicznego koncentruje się nie tylko na produkcji aut, lecz także na budowie krajowych kompetencji, nowoczesnego łańcucha dostaw i trwałego zaplecza dla rozwoju nowej mobilności w Polsce.
Czym różni się hub produkcyjno-rozwojowy od projektu Izera? Czy rezygnacja z własnej marki oznacza, że zamiast tego powstanie montownia?
Hub produkcyjno-rozwojowy to znacznie więcej niż montownia i zupełnie inny model niż projekt jednej marki, jakim była Izera — zamiast skupiać się na szybkim wdrożeniu jednego produktu, EMP buduje trwałą i skalowalną infrastrukturę przemysłową, obejmującą fabrykę samochodów elektrycznych, centrum badawczo-rozwojowe oraz współpracę z lokalnymi dostawcami, co ma na celu trwałe osadzenie Polski w europejskim łańcuchu wartości nowej motoryzacji. We współpracy z partnerem strategicznym, powstanie nowa marka z centralą w Polsce i udziałem EMP w jej zarządzaniu, co da naszemu krajowi dostęp do technologii, projektowania i decyzji strategicznych.
Jakie technologie mogą być rdzeniem nowego hubu EMP?
Hub ma za zadanie rozwijać kluczowe kompetencje i technologie o wysokim potencjale wzrostu, które mogą być dalej skalowane i komercjalizowane – zarówno w ramach krajowego przemysłu, jak i na rynkach międzynarodowych. Główne obszary to: systemy zarządzania energią (EMS), ładowanie dwukierunkowe (V2G), recykling baterii, software definiujący pojazdy (SDV), integracja EV z inteligentną siecią energetyczną (smart grid), a także logistyka ostatniej mili. To pola z potencjałem eksportowym i R&D.
Czy nowy hub EMP ma realne wsparcie rządu i funduszy unijnych?
Projekt hubu produkcyjno-rozwojowego ElectroMobility Poland znajduje się pod nadzorem Ministerstwa Aktywów Państwowych i jest realizowany we współpracy z administracją rządową. Jako spółka z większościowym udziałem Skarbu Państwa, EMP korzysta z instytucjonalnego wsparcia państwa i pełni rolę narzędzia polityki przemysłowej. Powodzenie projektu będzie w dużej mierze zależało od dostępu do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), które mają umożliwić realizację kluczowych etapów inwestycji.
Czy hub będzie posiadał własne zaplecze produkcyjne?
Tak – inwestycja obejmuje nie tylko fabrykę samochodów elektrycznych, ale także centrum badawczo-rozwojowe, testowe i szkoleniowe, rozwijane we współpracy z globalnym partnerem technologicznym. Projekt ma pełnić rolę inkubatora nowoczesnej reindustrializacji Polski, wpisując się w cele zielonej transformacji. Jego ambicją jest wprowadzenie polskiej marki motoryzacyjnej na rynki europejskie – z silnym zapleczem technologicznym i przemysłowym.
Czy polska branża motoryzacyjna potrzebuje EMP jako koordynatora transformacji?
Polska motoryzacja stoi dziś przed poważnymi wyzwaniami: technologiczną transformacją, rosnącą konkurencją ze strony Chin oraz brakiem krajowego ośrodka integrującego przemysł, energetykę i sektor IT. To wyzwanie dotyczy również polskich firm z sektora automotive. Ten obszar generuje dziś blisko 8% krajowego PKB, jednak jego siła opiera się głównie na produkcji części i komponentów dla zagranicznych OEM. Potencjalne zmiany w strukturze rynku – takie jak skracanie łańcuchów dostaw przez międzynarodowych producentów – mogą bezpośrednio zagrozić stabilności i pozycji tej strategicznej branży w polskiej gospodarce. EMP jako projekt wspierany przez Skarb Państwa, może pełnić rolę brakującego ogniwa wspierając budowę krajowych kompetencji i wzmacniając pozycję Polski w nowym ekosystemie motoryzacyjnym.
Jakie znaczenie dla gospodarki ma branża automotive w Polsce?
W 2023 roku polska branża motoryzacyjna (PKD 29) osiągnęła wartość produkcji sprzedanej na poziomie 236,5 mld zł, co stanowiło ok. 11% całkowitej produkcji przemysłowej w Polsce. Eksport branży wyniósł 50,28 mld euro, czyli ponad 20% polskiego eksportu towarów. Główne segmenty to części, akumulatory i samochody. W 2024 nastąpił spadek eksportu do 45,5 mld euro. Mimo tego sektor pozostaje jednym z kluczowych filarów przemysłu.
Dlaczego hub produkcyjno rozwojowy jest zlokalizowany docelowo na Śląsku?
Śląsk jest centrum przemysłowym przede wszystkim dzięki bardzo dobrze rozwiniętej infrastrukturze — gęstej sieci dróg, autostrad, kolei i bliskości kilku dużych lotnisk. Region ten ma długą tradycję produkcji i przemysłu w sektorze motoryzacyjnym, dlatego powstały tu rozbudowane strefy gospodarcze, centra logistyczne i zaplecze techniczne. Posiada również wykwalifikowane kadry oraz stanowi naturalną lokalizacje dla dostawców części i komponentów. Śląsk stoi też przed wyzwaniem transformacji gospodarczej w kierunku nowych technologii. Stąd działania związane z budową hubu w tym regionie.
Czy posiadamy wystarczające zaplecze, aby stać się rozpoznawalnym udziałowcem nowej motoryzacji w Europie?
Tak, polski przemysł motoryzacyjny pomimo tego, że nie posiada własnej marki stanowi ważną część gospodarki. Działania mające na celu zaangażowanie kapitału państwowego w budowę modelu współwłasności projektu z czołowym, globalnym partnerem tworzą zupełnie nowe szanse rozwojowe dla całego sektora. Polski automotive potrzebuje dynamicznej transformacji w kierunku najnowocześniejszych technologii i zbudowanie silnego udziału państwa. Strategiczne działanie w tym obszarze pomoże zabezpieczyć dorobek i wykorzystać potencjał tego sektora do tego, aby zbudować jego pozycję w UE.
EMP, czyli kto? Czy fakt, że projekt jest państwowy oznacza, że będą realizować go urzędnicy?
Oczywiście, że nie. EMP to spółka prawa handlowego działająca na rynkowych zasadach – choć większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa, projekt nie jest realizowany przez urzędników, lecz przez menedżerów z doświadczeniem w przemyśle, energetyce i nowoczesnych technologiach, a dzięki formule joint venture z zagranicznym partnerem technologicznym zapewnione są wysokie standardy zarządzania, transfer know-how i pełna efektywność operacyjna.
Dlaczego joint venture? Czy to oznacza, że projekt będzie realizowany z firmą z Chin?
Formuła joint venture pozwala połączyć polski kapitał i interes publiczny z doświadczeniem globalnego partnera technologicznego, co przyspiesza inwestycję, ogranicza ryzyka i zapewnia dostęp do nowoczesnych rozwiązań; choć partner może pochodzić z Chin – jako że to obecnie lider rynku pojazdów elektrycznych – kluczowe są jego kompetencje, gotowość do transferu technologii i wspólnota interesów, a projekt będzie realizowany pod pełnym nadzorem strony polskiej.
Dlaczego samochody elektryczne? Przecież one nie mają sensu.
Projekt ElectroMobility Poland to świadoma odpowiedź na głębokie zmiany zachodzące w globalnym przemyśle motoryzacyjnym. Nie jest to eksperyment ani ideowy gest – to strategiczna reakcja gospodarcza i biznesowa na kierunek, w którym realnie zmierza rynek. Segment pojazdów elektrycznych (NEV) to dziś najbardziej dynamiczny i perspektywiczny obszar całej branży automotive. Globalna konkurencja, presja regulacyjna, polityki inwestycyjne światowych koncernów i ambitne cele klimatyczne Unii Europejskiej sprawiają, że to właśnie ten sektor zdecyduje o tym, jak będzie wyglądała rywalizacja w motoryzacji przez kolejne dekady.