Samochód elektryczny – koszty zakupu najpopularniejszych modeli

Sprzedaż samochodów elektrycznych w całej Europie dynamicznie rośnie. To dobra wiadomość. Rosnący popyt powoduje wprowadzanie przez kolejnych producentów na rynek nowych modeli. Coraz większa sprzedaż i związana z nią produkcja mają oczywiście wpływ na spadek cen. Ile zatem kosztują nowe samochody elektryczne w Polsce? 

Zdj. materiały prasowe Hyundai

W 2017 roku w całej Europie sprzedano 216 566 samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in (dane ACEA). W tym samym czasie w Polsce  439 osób zdecydowało się na zakup elektryka, co oznaczało wzrost zainteresowania o 306,5% w porównaniu z 2016 rokiem. Jak pokazują dane, w Polsce utrzymuje się tendencja wzrostowa – w pierwszym kwartale tego roku Polacy nabyli 152 samochody elektryczne, a więc o ponad 100% więcej w porównaniu z tym samym kwartałem 2017 roku. Jaki wybór mają kierowcy, którzy zdecydują się na zakup auta elektrycznego?

Ile trzeba zapłacić za samochód elektryczny w polskim salonie? 


W lipcu 2018 roku w salonach czekało na klientów 13 aut z napędem elektrycznym. Nie ma wśród nich amerykańskiej Tesli, która dopiero planuje otwarcie pierwszego salonu w Warszawie (najpóźniej w 2019 roku). Mimo to polscy klienci mogą przez cały czas sprowadzać nowe auta amerykańskiej marki w ramach importu indywidualnego. To samo dotyczy Chin, w których produkowanych jest wiele modeli samochodów elektrycznych. 

Ciekawostką jest fakt, że niektórzy producenci samochodów, choć mają w swojej ofercie pojazdy z napędem elektrycznym, nie oferują ich w Europie. Przykładem może być FIAT, produkujący model 500e wyłącznie na rynek amerykański.

Samochody elektryczne w polskich salonach Renault 


W ofercie francuskiej firmy znajdują się trzy modele aut elektrycznych: 
• dwuosobowy, miejski Twizy z bagażnikiem o pojemności 180 l, napędzany silnikiem o mocy 17 KM w cenie 55 300 zł. Autko rozwija prędkość do 80 km/h. Jest wyposażone między innymi w przednie poduszki powietrzne i wspomaganie parkowania tyłem. 
• pięciodrzwiowy hatchback Renault Zoe, zaliczany do autosegmentu B, zbudowany na bazie modelu Clio. Auto napędzane silnikiem o mocy 92 KM (zasięg 300 km) sprzedawane jest na dwa sposoby. Można je nabyć wraz z baterią (wówczas całkowity koszt wynosi 143 500 zł) lub zakupić sam samochód (w kwocie 111 000 zł), a baterię wyleasingować. Cena zależna jest od jego rocznego przebiegu (od 349 zł do 509 zł miesięcznie). W wersji bez limitu za tę opcję trzeba zapłacić 549 zł. 
• Renault Kangoo Z.E. to elektryczna wersja vana Renault Kangoo VI. Auto przeznaczone jest dla biznesu i występuje w wersji dwuosobowej lub pięcioosobowej. Zasięg – 270 km (200 km w cyklu dostawczym). Samochód w najtańszej wersji z akumulatorem kosztuje 117 900 zł plus VAT. Można je zakupić tak jak Zoe, w wersji bez akumulatora – za 88 900 zł plus VAT. Koszt leasingu baterii wynosi od 284 do 581 zł miesięcznie, w zależności od przebiegu.

Samochody elektryczne w ofercie Nissana:


• kompaktowy Nissan Leaf drugiej generacji to wielozadaniowe, pięciodrzwiowe auto rodzinne, mogące przewieźć wygodnie pięć dorosłych osób. Pojazd jest napędzany silnikiem o mocy 150 KM w bazowej wersji z baterią 40 kWh. Jego ceny zaczynają się od 153 800 zł.
• dostawczy Nissan eNV-200 to kolejna ciekawa propozycja dla biznesu. Pod jego maską pracuje taki sam napęd, jak w przypadku kompaktowego Leafa. Ładownia samochodu ma 4 m3 pojemności, a auto może przewieźć do 700 kg ładunku. Zasięg wynosi od 200 do 301 km, w zależności od obciążenia i rodzaju trasy. W najtańszej wersji wyposażenia samochód kosztuje 119 000 zł plus VAT. 
• Nissan eNV-200 dostępny jest również w wersji Evalia – czyli kompaktowego, siedmioosobowego busa. Zasięg i napęd są takie same jak w przypadku standardowego eNV-200. W tej wersji ceny auta rozpoczynają się od 157 000 zł (z VAT).

Auta elektryczne w ofercie Hyundaia


W ofercie koreańskiej firmy znajduje się na razie jeden model elektrycznego samochodu – kompaktowy, czterodrzwiowy liftback IONIQ. Auto napędzane jest silnikiem o mocy 120 KM, zasilanym przez akumulator 28 kWh. Zasięg pojazdu to 250 km. Hyundai może rozpędzić się do 165 km/h, a jego cena to 157 500 zł.

Niebawem do salonów trafi również elektryczny crossover Kona.

Auta elektryczne marki Smart 


Firma Smart produkuje dwa modele aut miejskich – ForTwo i ForFour. Oba dostępne są również w wersjach z napędem elektrycznym:
• dwuosobowy Smart ForTwo jest idealny do „miejskiej dżungli” (mierzy tylko 2,69 m długości) i produkowany jest w wersji ze standardowym dachem oraz cabrio. Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW. Jego zasięg to 160 km, a cena zaczyna się od 94 500 zł.
• czteroosobowy Smart ForFour posiada pod maską taki sam napęd. Ceny auta zaczynają się od 96 000 zł.

Samochody elektryczne w ofercie Volkswagena


Firma Volkswagen sprzedaje w polskich salonach dwie elektryczne wersje swoich popularnych aut – miejskiego up! i kompaktowego Golfa. 
• Volkswagen e-up! napędzany jest silnikiem o mocy 82 KM. Posiada zasięg do 160 km. Cena – 116 500 zł. 
• kompaktowy e-Golf napędzany jest silnikiem o mocy 136 KM (może rozpędzić się do 150 km/h). Jego zasięg to 300 km. Ta elektryczna wersja jednego z najpopularniejszych aut kompaktowych na świecie kosztuje 164 890 zł.

Najczęściej czytane

EMP pokaże prototypy polskiego „elektryka”. Premiera odbędzie się online.

Czytaj więcej

Projekt polskiej marki samochodów elektrycznych może pobudzić krajową gospodarkę

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Jak będą wyglądać pierwsze polskie samochody elektryczne? [film]

Czytaj więcej

Izera. Milion powodów, by jechać dalej

Czytaj więcej

Gdzie i kiedy można obejrzeć premierę polskiej marki motoryzacyjnej? ElectroMobility Poland ujawnia szczegóły transmisji

Czytaj więcej