Samochód elektryczny – koszty zakupu najpopularniejszych modeli

Sprzedaż samochodów elektrycznych w całej Europie dynamicznie rośnie. To dobra wiadomość. Rosnący popyt powoduje wprowadzanie przez kolejnych producentów na rynek nowych modeli. Coraz większa sprzedaż i związana z nią produkcja mają oczywiście wpływ na spadek cen. Ile zatem kosztują nowe samochody elektryczne w Polsce? 

Zdj. materiały prasowe Hyundai

W 2017 roku w całej Europie sprzedano 216 566 samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in (dane ACEA). W tym samym czasie w Polsce  439 osób zdecydowało się na zakup elektryka, co oznaczało wzrost zainteresowania o 306,5% w porównaniu z 2016 rokiem. Jak pokazują dane, w Polsce utrzymuje się tendencja wzrostowa – w pierwszym kwartale tego roku Polacy nabyli 152 samochody elektryczne, a więc o ponad 100% więcej w porównaniu z tym samym kwartałem 2017 roku. Jaki wybór mają kierowcy, którzy zdecydują się na zakup auta elektrycznego?

Ile trzeba zapłacić za samochód elektryczny w polskim salonie? 


W lipcu 2018 roku w salonach czekało na klientów 13 aut z napędem elektrycznym. Nie ma wśród nich amerykańskiej Tesli, która dopiero planuje otwarcie pierwszego salonu w Warszawie (najpóźniej w 2019 roku). Mimo to polscy klienci mogą przez cały czas sprowadzać nowe auta amerykańskiej marki w ramach importu indywidualnego. To samo dotyczy Chin, w których produkowanych jest wiele modeli samochodów elektrycznych. 

Ciekawostką jest fakt, że niektórzy producenci samochodów, choć mają w swojej ofercie pojazdy z napędem elektrycznym, nie oferują ich w Europie. Przykładem może być FIAT, produkujący model 500e wyłącznie na rynek amerykański.

Samochody elektryczne w polskich salonach Renault 


W ofercie francuskiej firmy znajdują się trzy modele aut elektrycznych: 
• dwuosobowy, miejski Twizy z bagażnikiem o pojemności 180 l, napędzany silnikiem o mocy 17 KM w cenie 55 300 zł. Autko rozwija prędkość do 80 km/h. Jest wyposażone między innymi w przednie poduszki powietrzne i wspomaganie parkowania tyłem. 
• pięciodrzwiowy hatchback Renault Zoe, zaliczany do autosegmentu B, zbudowany na bazie modelu Clio. Auto napędzane silnikiem o mocy 92 KM (zasięg 300 km) sprzedawane jest na dwa sposoby. Można je nabyć wraz z baterią (wówczas całkowity koszt wynosi 143 500 zł) lub zakupić sam samochód (w kwocie 111 000 zł), a baterię wyleasingować. Cena zależna jest od jego rocznego przebiegu (od 349 zł do 509 zł miesięcznie). W wersji bez limitu za tę opcję trzeba zapłacić 549 zł. 
• Renault Kangoo Z.E. to elektryczna wersja vana Renault Kangoo VI. Auto przeznaczone jest dla biznesu i występuje w wersji dwuosobowej lub pięcioosobowej. Zasięg – 270 km (200 km w cyklu dostawczym). Samochód w najtańszej wersji z akumulatorem kosztuje 117 900 zł plus VAT. Można je zakupić tak jak Zoe, w wersji bez akumulatora – za 88 900 zł plus VAT. Koszt leasingu baterii wynosi od 284 do 581 zł miesięcznie, w zależności od przebiegu.

Samochody elektryczne w ofercie Nissana:


• kompaktowy Nissan Leaf drugiej generacji to wielozadaniowe, pięciodrzwiowe auto rodzinne, mogące przewieźć wygodnie pięć dorosłych osób. Pojazd jest napędzany silnikiem o mocy 150 KM w bazowej wersji z baterią 40 kWh. Jego ceny zaczynają się od 153 800 zł.
• dostawczy Nissan eNV-200 to kolejna ciekawa propozycja dla biznesu. Pod jego maską pracuje taki sam napęd, jak w przypadku kompaktowego Leafa. Ładownia samochodu ma 4 m3 pojemności, a auto może przewieźć do 700 kg ładunku. Zasięg wynosi od 200 do 301 km, w zależności od obciążenia i rodzaju trasy. W najtańszej wersji wyposażenia samochód kosztuje 119 000 zł plus VAT. 
• Nissan eNV-200 dostępny jest również w wersji Evalia – czyli kompaktowego, siedmioosobowego busa. Zasięg i napęd są takie same jak w przypadku standardowego eNV-200. W tej wersji ceny auta rozpoczynają się od 157 000 zł (z VAT).

Auta elektryczne w ofercie Hyundaia


W ofercie koreańskiej firmy znajduje się na razie jeden model elektrycznego samochodu – kompaktowy, czterodrzwiowy liftback IONIQ. Auto napędzane jest silnikiem o mocy 120 KM, zasilanym przez akumulator 28 kWh. Zasięg pojazdu to 250 km. Hyundai może rozpędzić się do 165 km/h, a jego cena to 157 500 zł.

Niebawem do salonów trafi również elektryczny crossover Kona.

Auta elektryczne marki Smart 


Firma Smart produkuje dwa modele aut miejskich – ForTwo i ForFour. Oba dostępne są również w wersjach z napędem elektrycznym:
• dwuosobowy Smart ForTwo jest idealny do „miejskiej dżungli” (mierzy tylko 2,69 m długości) i produkowany jest w wersji ze standardowym dachem oraz cabrio. Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW. Jego zasięg to 160 km, a cena zaczyna się od 94 500 zł.
• czteroosobowy Smart ForFour posiada pod maską taki sam napęd. Ceny auta zaczynają się od 96 000 zł.

Samochody elektryczne w ofercie Volkswagena


Firma Volkswagen sprzedaje w polskich salonach dwie elektryczne wersje swoich popularnych aut – miejskiego up! i kompaktowego Golfa. 
• Volkswagen e-up! napędzany jest silnikiem o mocy 82 KM. Posiada zasięg do 160 km. Cena – 116 500 zł. 
• kompaktowy e-Golf napędzany jest silnikiem o mocy 136 KM (może rozpędzić się do 150 km/h). Jego zasięg to 300 km. Ta elektryczna wersja jednego z najpopularniejszych aut kompaktowych na świecie kosztuje 164 890 zł.

Najczęściej czytane

Fabryka Izery powstanie w Jaworznie. Produkcja ruszy w 2024

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Przestronność, design, nowoczesne technologie – czym wyróżnia się Izera?

Czytaj więcej

Polski biznes i nauka zacieśniają więzy. „Izerę opieramy na solidnych podstawach”

Czytaj więcej

EMP pokaże prototypy polskiego „elektryka”. Premiera odbędzie się online.

Czytaj więcej

Izera. Milion powodów, by jechać dalej

Czytaj więcej