Sposoby ładowania EV – najważniejsze informacje

Ładowanie baterii auta elektrycznego ze zwykłego gniazdka 230V to tylko jedno z rozwiązań. Jakie ładowarki do samochodów elektrycznych już są dostępne dla kierowców, a jakie dopiero będą wdrażane?

Posiadacz auta z silnikiem benzynowym albo wysokoprężnym, musi co kilka dni odwiedzać stację benzynową. A jak to wygląda w przypadku samochodu elektrycznego, skoro zamiast baku mamy baterię? Gdzie możemy ją naładować i w jaki sposób? Poznajmy najpopularniejsze rozwiązania i to, co każdy kierowca powinien o nich wiedzieć.

Ładowanie bezpośrednie z sieci 230 V – bez ładowarki 


Przede wszystkim swoje auto możemy ładować we własnym garażu albo przed domem. Ładowanie auta w domu jest najkorzystniejsze pod względem cenowym, zwłaszcza jeśli korzystamy z taryfy dwustrefowej, a auto ładujemy nocą, gdy ceny prądu są niższe. 

Warunkiem skorzystania z tego rozwiązania jest oczywiście posiadanie własnego domu lub garażu. Ponadto instalacja elektryczna musi spełniać określone wymagania techniczne. Gniazdko do ładowania samochodu powinno mieć osobny przewód doprowadzający prąd i osobny bezpiecznik, a także uziemienie. Instalacja powinna być odporna na długotrwałą pracę z prądem o natężeniu 16 A. Konieczne jest również zastosowanie odpowiednich przewodów elektrycznych w instalacji.

Do ładowania auta w ten sposób używa się prądu przemiennego AC. Szybkość ładowania zależna jest parametrów ładowarki zamontowanej w aucie. Trzeba przyjąć, że ładowanie baterii litowo-jonowej o pojemności 40 kWh (do 80%) zajmuje 8-14 godzin. W przypadku aut mających dużo większe baterie (np. 85 kWh) – czas ten wzrasta nawet do 18 godzin i więcej.

Musimy więc pamiętać, że ładowanie ze standardowego gniazdka oznacza konieczność liczenia się z długim, wielogodzinnym postojem. Taki sposób będzie więc najwygodniejszy dla tych, którzy samochodem poruszają się głównie w ciągu dnia. Szczęśliwie, na ratunek przyszli nam inżynierowie opracowując domową ładowarkę pozwalającą ładować zarówno tanio, jak i szybko. 

Ładowanie w domu za pomocą szybkiej ładowarki 


Wielu producentów (w tym aut elektrycznych) oferuje takie ładowarki do zastosowania w domu. Ich ceny są różne, ale zwykle wynoszą od 4 tys. zł wzwyż, co dla wielu osób może stanowić istotny wydatek. Szybkie ładowarki domowe wymagają także odpowiedniego zasilania – trójfazowego (tzw. siły). Można je bez problemu doprowadzić do każdego domu, ale to również wiąże się z pewnymi kosztami (ok. 1 tys. zł). Do pracy z konkretną ładowarką musi być również dostosowany samochód (za co trzeba dopłacić). W zależności od modelu auta elektrycznego, oferowane są ładowarki o różnej mocy – od 3,3 kW do nawet 11 kW. 

W tym przypadku jednak baterię o pojemności 40 kWh można naładować do pełna w czasie od 3 do 5 godzin, czyli o połowę krótszym niż standard.

Ładowanie poza domem za pomocą ultraszybkiej ładowarki 


Domowe ładowanie ma swoje zalety, ale oczywiście podczas dalszych podróży musimy sięgać po inne rozwiązania. W Internecie publikowane są interaktywne mapy, prezentujące punkty ładowania dostępne w Polsce. Sytuacja związana z infrastrukturą zmienia się dosyć dynamicznie, gdyż każda stacja musi obecnie przejść kontrolę Urzędu Dozoru Technicznego przed oddaniem jej do użytku. Każdego dnia oddawane są kolejne punkty, co w praktyce oznacza, że wiele dostępnych map jest już nieaktualnych.

Jednak nawet w takiej sytuacji, przed wyruszeniem w dalszą podróż, warto zapoznać się z informacjami na temat tego gdzie i jakie stacje są dostępne przy trasie, by móc optymalnie wykorzystać zasięg pojazdu. Ultraszybkie ładowarki instalowane są w centrach miast, przy centrach handlowych, a także przy uczęszczanych drogach. Pozwalają one na ładowanie baterii z bardzo dużą mocą – najczęściej 50 kW, choć zdarzają się i mocniejsze (65, a nawet 120 kW). W takim przypadku baterię o pojemności 40 kWh naładować można do 80% pojemności w czasie do 45 minut. Jednakże ceny za kilowat są nawet trzykrotnie wyższe niż w przypadku ładowania w domu. Szybkie ładowanie skraca również żywotność zainstalowanej baterii.

Sieć szybkich ładowarek dynamicznie się rozwija, a większa liczba operatorów może wpłynąć na obniżkę cen. Ułatwi to również podróżowanie elektrykami na dalekich trasach. Równolegle dopracowywane są także inne rozwiązania, np. ładowanie indukcyjne wprost z jezdni czy, zyskujące ostatnio na popularności w Wielkiej Brytanii – ładowanie z… ulicznych latarni. 

Najczęściej czytane

EMP pokaże prototypy polskiego „elektryka”. Premiera odbędzie się online.

Czytaj więcej

Projekt polskiej marki samochodów elektrycznych może pobudzić krajową gospodarkę

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Jak będą wyglądać pierwsze polskie samochody elektryczne? [film]

Czytaj więcej

Izera. Milion powodów, by jechać dalej

Czytaj więcej

Gdzie i kiedy można obejrzeć premierę polskiej marki motoryzacyjnej? ElectroMobility Poland ujawnia szczegóły transmisji

Czytaj więcej