Zbyt mały zasięg, czyli co to jest range extender i jak działa w praktyce

Samochody elektryczne stale się zmieniają i rozwijają. Ale zdaniem niektórych ich bolączką wciąż pozostaje, mniejszy niż w tradycyjnych pojazdach, zasięg. W krajach, w których sieć ładowarek nie jest szczególnie gęsta, kierowcy często wyjeżdżający w naprawdę długie trasy potrzebują rozwiązań, które pozwolą im pokonać podróż komfortowo. Wówczas przydaje się range extender.

Czym jest range extender? To dodatkowy, niewielki silnik spalinowy, zasilany benzyną albo olejem napędowym. Czy przekazuje on napęd na koła? Nie. Jego zadaniem jest ładowanie baterii auta elektrycznego. Czyli, mówiąc prościej, to taka awaryjna prądnica, zasilana olejem napędowym albo benzyną.

Range extender w praktyce


Załóżmy, że jedziemy autem elektrycznym w daleką podróż. Wskaźnik naładowania baterii informuje nas, że będziemy w stanie pokonać jeszcze około 40–50 km. Tymczasem nasza nawigacja wskazuje, że od najbliższej stacji szybkiego ładowania dzieli nas… 70 km. Możemy próbować poprosić kogoś, aby pozwolił nam podłączyć auto do gniazdka, możemy także starać się jechać wyjątkowo oszczędnie, ale żadne z tych rozwiązań nie jest szczególnie komfortowe. 

Jeżeli natomiast nasz samochód jest wyposażony w range extendera, zostanie on uruchomiony automatycznie, gdy poziom naładowania baterii zacznie poważnie spadać. Range extender zazwyczaj doładowuje baterie na tyle, aby zasięg zwiększył się o kilkadziesiąt kilometrów, a więc tyle, by w zdecydowanej większości przypadków móc bez stresu podjechać do stacji ładowania. Układ zadziała jednak tylko wtedy, gdy w niewielkim zbiorniku będzie paliwo. Range extender może przydać się czasem podczas siarczystych mrozów, gdy ze względu na niskie temperatury i charakterystykę pracy ogniw elektrochemicznych oraz większe zapotrzebowanie na energię elektryczną za sprawą m.in. włączonego ogrzewania kabiny, zasięgi samochodów elektrycznych ulegają zauważalnemu zmniejszeniu. 

Inne przydatne zastosowania range extendera 


Range extender może też podtrzymać poziom naładowania baterii auta, które przez długi czas stało zaparkowane. Jeżeli podładowanie baterii z gniazdka będzie niemożliwe (np. w sytuacji parkowania pod blokiem), range extender podładuje baterie na tyle, aby można było bez problemu dojechać do stacji szybkiego ładowania, a nawet wybrać się na krótką wycieczkę.

Najczęściej czytane

Projekt polskiej marki samochodów elektrycznych może pobudzić krajową gospodarkę

Czytaj więcej

EMP pokaże prototypy polskiego „elektryka”. Premiera odbędzie się online.

Czytaj więcej

Polski „elektryk” będzie elegancki i zmysłowy

Czytaj więcej

Polska marka samochodów elektrycznych impulsem do rozwoju rodzimej branży motoryzacyjnej

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Bez sprzęgła, czyli czego nie znajdziemy w EV

Czytaj więcej