Korzystne stawki amortyzacji dla elektryków zaakceptowane przez KE!

Kwestia wysokości odpisów amortyzacyjnych, opisywanych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, była jednym z ważniejszych elementów dla kierowców rozważających zakup samochodu elektrycznego. Dla potencjalnych kupujących mamy więc dobre wieści – Komisja Europejska udzieliła zgody Polsce na zniesienie akcyzy od elektryków oraz umożliwiła ich właścicielom dokonywanie wyższych odpisów amortyzacyjnych. Zmiany wejdą w życie jeszcze w 2019 roku.

Auta elektryczne obecnie są znacznie droższe od samochodów konwencjonalnych. Bez względu na to, jakie czynniki o tym decydują, jedno jest pewne. Do ich popularyzacji konieczne jest nie tylko kształtowanie świadomości związanej z zanieczyszczeniem powietrza. Bardzo ważne są również finansowe instrumenty, stymulujące wybór zeroemisyjnych środków transportu. W takie instrumenty właśnie wyposażyła się Polska. A wszystko za sprawą korzystnej decyzji Komisji Europejskiej.

Organ wykonawczy Unii Europejskiej początkowo kwestionował przewidziane w ustawie zniesienie podatku akcyzowego jako formę niedozwolonej pomocy publicznej. Ostatecznie jednak pod koniec grudnia 2018 roku Komisja Europejska przekazała Ministerstwu Energii oficjalne stanowisko, w którym zatwierdza ulgi skierowane do osób, które zdecydują się na zakup samochodu elektrycznego. Pierwszą formą wsparcia jest możliwość zrezygnowania z akcyzy. Co to oznacza? Że każdy e-pojazd oferowany przez polskiego importera ma być tańszy o wartość tego podatku, który wynosi 3,1%. Ulga dotyczyć ma nie tylko aut napędzanych silnikami elektrycznymi, ale także obejmować samochody wodorowe oraz – do 1 stycznia 2021 roku – hybrydy typu plug-in. Warto zwrócić jednak uwagę na jeden istotny element – ustawa nie działa wstecz. O zwrot zapłaconej akcyzy mogą ewentualnie ubiegać się jedynie kierowcy, którzy dokonali zakupu po 18 grudnia 2018 roku, czyli już po wydaniu decyzji przez KE. Osoby, które sprowadzały samochód elektryczny przed wydaniem przez Komisję pozytywnej opinii, niestety nie zostaną objęte regulacjami.

Drugi blok korzyści jest dostępny dla przedsiębiorców i dotyczy tzw. odpisów amortyzacyjnych. Od 2019 roku w Polsce obowiązuje nowa stopa amortyzacji. Bez względu na fakt, czy firma zakupi pojazd w leasingu, czy za gotówkę, w czasie jego eksploatacji będzie mogła amortyzować maksymalnie 150 tysięcy złotych. Przepis ten dotyczy jednak wyłącznie aut o napędzie konwencjonalnym. W przypadku samochodów elektrycznych ten próg jest wyższy i wyniesie aż do 225 tysięcy złotych.
 

Najczęściej czytane

Fabryka Izery powstanie w Jaworznie. Produkcja ruszy w 2024

Czytaj więcej

EMP pokaże prototypy polskiego „elektryka”. Premiera odbędzie się online.

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Jak będą wyglądać pierwsze polskie samochody elektryczne? [film]

Czytaj więcej

Izera. Milion powodów, by jechać dalej

Czytaj więcej

Projekt polskiej marki samochodów elektrycznych może pobudzić krajową gospodarkę

Czytaj więcej