Baterie do aut elektrycznych tańsze o połowę już za dwa lata? Niekoniecznie

Istnieje kilka elementów, które mogą wpłynąć na obniżenie cen samochodów elektrycznych. To m.in. popularyzacja technologii oraz niższe koszty produkcji akumulatorów. Dobre wieści w drugiej z tych kwestii ma dla kierowców dyrektor generalny firmy Envision Energy. Jego zdaniem ceny baterii w najbliższych latach spadną… nawet czterokrotnie! A to z kolei sprawi, że koszt zakupu samochodu elektrycznego będzie niższy niż pojazdu spalinowego. 

Produkcja akumulatorów stanowi zasadniczą część ceny samochodu elektrycznego. Według dzisiejszych szacunków zapewnienie każdego 1 kWh pojemności oznacza dla producenta wydatek na poziomie 190 dolarów. To sprawia, że bateria zamontowana na pokładzie nowego Nissana Leafa kosztuje Japończyków około 7600 dolarów. Kwota ta bez wątpienia jest znacząca, ale już wkrótce może uda się ją zmniejszyć i to dość znacząco. Takiego przynajmniej zdania jest Lei Zhanga – dyrektor generalny Envision Energy, firmy, która odkupiła od Nissana spółkę specjalizującą się w produkcji baterii samochodowych.

Na jak duże obniżki cen mogą liczyć kierowcy? Już w ciągu dwóch lat koszt produkcji każdej kilowatogodziny może spaść do 100 dolarów, czyli niemal o połowę. W 2025 roku miałby być on jeszcze niższy i powinien wynosić zaledwie 50 dolarów. Efekt? Kosztująca obecnie 7600 dolarów bateria do Nissana Leafa niedługo mogłaby być wyceniana na 4000 dolarów, a już za 6 lat – na zaledwie 2000.

Oczywiście kwoty te dotyczą głównie kosztu produkcji. Do całkowitej sumy doliczyć należy też wartość podatku, marż oraz koszty montażu. Mimo wszystko obniżka jest znacząca i w najbardziej optymistycznym wariancie sięgnie nieco ponad 74% wartości dzisiejszej. A tak wyraźny spadek zapewne będzie miał istotny wpływ na końcową cenę elektryków.

Lei Zhang już zapowiedział obniżkę cen baterii do aut elektrycznych. Jeżeli dotrzyma obietnic, możemy się spodziewać korzystnego dla kierowców zamieszania na rynku motoryzacyjnym. Wprowadzenie tak korzystnego cenowo rozwiązania, skłoniłoby bowiem również innych producentów do ograniczenia kosztów baterii. Pojawiają się jednak głosy, że Zhang pośpieszył się ze swoimi obietnicami. Zdaniem Aruna Majumdara z Uniwersystetu w Kalifornii, cena za 1kWh baterii litowo-jonowej faktycznie spadnie do poziomu 100 dolarów, ale dopiero za 5 lub 7 lat.

Najczęściej czytane

AC/DC – ładowanie prądem stałym lub przemiennym

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Jak działa hamowanie w autach elektrycznych?

Czytaj więcej

Czy e-samochody mają skrzynie biegów?

Czytaj więcej

Przestronność, design, nowoczesne technologie – czym wyróżnia się Izera?

Czytaj więcej

Izera otwiera się na potencjalnych dostawców

Czytaj więcej