Jakie polskie firmy z branży car sharingu oferują wynajem samochodów elektrycznych? Jakie auta można wypożyczyć i ile to kosztuje? Czy auto elektryczne spisuje się lepiej w systemie car sharingu od pojazdów o tradycyjnym napędzie? Sprawdzamy!
Car sharing to maksymalnie uproszczony system wynajmowania aut na minuty, dostępny obecnie na terenie Warszawy, Krakowa, Łodzi, Poznania, Wrocławia, Lublina, Trójmiasta i miast Aglomeracji Śląskiej (stan na październik 2018 r.). Usługa stopniowo zaczyna być również dostępna w innych miastach – już teraz mieszkańcy Bydgoszczy mogą wynająć na minuty auta dostawcze, możliwe, że z podobnego rozwiązania będą mogli w niedalekiej przyszłości skorzystać także mieszkańcy Szczecina (za sprawą litewskiej firmy CityBee).
Nie ma wątpliwości, że car sharing staje się coraz bardziej popularny – pierwszy operator pojawił się w Polsce w zaledwie dwa lata temu, a już rok później, w 2017 roku1 na terenie kraju działało osiem firm wypożyczających łącznie 898 aut. Obecnie jednymi z największych operatorów specjalizujących się w usłudze car sharingu są m.in. Panek S.A. z flotą 600 aut czy 4Mobility, które tylko na początku 2018 roku podjęło decyzję o zakupieniu 300 nowych na potrzeby warszawskiej floty. Co ważne, coraz częściej firmy car sharingowe rozszerzają swoją ofertę o możliwość wynajmu samochodów całkowicie elektrycznych lub hybrydowych.
Dlaczego auto elektryczne sprawdza się w systemie car sharingu?
Jednym z powodów, dla którego współdzielenie pojazdów zyskuje na popularności, jest wysoki poziom zakorkowania miast i brak miejsca do parkowania. Coraz częściej posiadanie samochodu na własność wiąże się z problemami z pozostawieniem auta w pobliżu miejsca pracy czy domu. W takiej sytuacji traktowanie samochodu jako środka transportu, którego nie trzeba posiadać na własność jest coraz powszechniejsze. Czy samochód elektryczny może jednak sprawdzić się w systemie car sharingu? Oczywiście!
Wiele miast na świecie boryka się z problemem złej jakości powietrza, za którą w znacznej mierze odpowiedzialny jest transport. Samochody elektryczne, nie emitując żadnych spalin, nie przyczyniają się dodatkowo do powstawania zanieczyszczeń. Kolejny problem w centrach wielkich miast stanowi hałas z tysięcy pracujących silników. Pojazdy elektryczne mogą pomóc zmienić ten stan rzeczy. Trzeci, bardzo ważny powód, przemawiający za autem elektrycznym, to komfort jazdy oferowany kierowcy. Brak skrzyni biegów i sprzęgła sprawia, że kierowca operuje jedynie hamulcem i pedałem gazu, dzięki czemu podróżowanie staje się wygodniejsze.
Pomostem pomiędzy samochodami z silnikami spalinowymi a elektrycznymi są auta hybrydowe. W usługach car sharingu wykorzystywane są hybrydy z napędem benzynowo-elektrycznym. One także emitują znacznie mniej zanieczyszczeń od aut typowo spalinowych.
Ile kosztuje wynajem auta elektrycznego?
Ceny uzależnione są oczywiście od dostępnych modeli oraz miasta, po którym się poruszamy. Godzina wynajmu BMW i3 kosztuje około 78 zł za godzinę, zaś Renault ZOE około 30 zł za godzinę. W zależności od konkretnej opcji, do ceny wynajmu należy doliczyć opłatę za liczbę przejechanych kilometrów (niektórzy operatorzy uwzględniają ten koszt w cenie wynajmu).
Auta elektryczne w systemach car sharingu w Polsce
Jak dotąd (stan na październik 2018 r.) największym operatorem na rynku, którego flota w 100% składa się z aut elektrycznych, jest Vozilla, działająca we Wrocławiu. Operator wykorzystuje 190 kompaktowych aut Nissan Leaf i 10 osobowo-dostawczych e-NV200.
Nissan Leaf pierwszej generacji, wynajmowany w ramach Vozilli, to pięciodrzwiowy hatchback, napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 109 KM. Zasięg auta wynosi 250 km, a prędkość maksymalna 145 km/h. Van Nissan e-NV200 może natomiast przewieźć łącznie 694 kg ładunku (wraz z pasażerami). Jego silnik również generuje 109 KM mocy, a prędkość maksymalna auta wynosi 123 km/h.
Auta hybrydowe w systemach car sharingu w Polsce
Wiele firm car sharingowych w Polsce oferuje również modele hybrydowe, np. Toyotę Yaris. Pięciodrzwiowy hatchback z autosegmentu B napędzany jest przez układ hybrydowy o łącznej mocy 100 KM (w jego skład wchodzi silnik elektryczny i benzynowy o pojemności 1,5 l), współpracujący z bezstopniową skrzynią automatyczną E-CVT. Samochód zużywa niecałe 4 l/100 km. Przy niskiej prędkości (do 50 km/h) i na małym dystansie (do 3 km), źródłem napędu może być sam silnik elektryczny. Wówczas auto nie emituje żadnych zanieczyszczeń.