Car sharing to ogólnodostępny sposób wynajmu krótkoterminowego samochodów osobowych i osobowo-dostawczych, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie. W 2016 roku pierwsi operatorzy car sharingu rozpoczęli działalność w Polsce. Obecnie w tej usłudze dostępnych jest blisko 1500 samochodów w największych miastach w kraju. Ile kosztuje współdzielenie pojazdów?
Korzystanie z usług car sharingu jest bardzo proste. Po założeniu konta u operatora danego systemu, przesłaniu skanów dokumentów (dowód osobisty, prawo jazdy, nr karty kredytowej) i dokonaniu opłat aktywacyjnych (niektórzy operatorzy wymagają opłaty weryfikacyjnej w wysokości 1 zł, inni – 149 zł), cały proces wynajmu i zwrotu pojazdu ogranicza się już tylko do obsługi jednej aplikacji. Zawiera ona interaktywną mapę z listą lokalizacji, w których znajdują się gotowe do wynajmu auta. Po rezerwacji wybranego pojazdu i określeniu trasy oraz punktu zwrotu, klient musi do niego dotrzeć w ciągu 15 minut. Pojazd otwiera się za pomocą aplikacji w telefonie, a w większości firm służy ona również do uruchomienia silnika. Po zakończonej jeździe auto odstawia się w wyznaczone miejsce (baza operatora, miejsce parkingowe) i zamyka je za pomocą aplikacji. Operator usługi pobiera opłatę za wynajem z karty kredytowej klienta lub za pomocą innych metod płatności.
Wszystko jest proste i odbywa się szybko. Ale czy jest opłacalne?
Ile kosztuje car sharing w Polsce?
Czy wynajęcie auta w systemie car sharingu jest tańsze niż skorzystanie z taksówki? Czy w przypadku krótkiej trasy kosztuje więcej niż jazda komunikacją miejską? Czy przejazd jest rzeczywiście tańszy niż jazda własnym autem do centrum miasta? Jaki jest komfort podróży?
Warto przyjrzeć się opłatom, pobieranym przez największych polskich operatorów car sharingu (ceny – stan na październik 2018).
Traficar
• 0,80 zł za każdy rozpoczęty km plus 0,50 zł za każdą rozpoczętą minutę jazdy
• 0,10 zł za każdą minutę postoju (gdy zostawiamy auto, aby do niego wrócić i dalej z niego korzystać)
EasyShare
• 0,80 zł za każdy rozpoczęty km plus 0,50 zł za każdą rozpoczętą minutę jazdy
• 0,10 zł za każdą minutę postoju w dzień i 0,01 zł w nocy
Vozilla
• 1 zł / minuta
• 0,10 zł za każdą rozpoczętą minutę postoju
Panek SA
• 0,65 zł za każdy rozpoczęty km plus 0,50 zł za każdą rozpoczętą minutę jazdy
• 0,10 zł za każdą rozpoczętą minutę postoju
Dodatkowo operatorzy oferują różne zniżki za dłuższy wynajem. Na przykład po trzeciej godzinie jazdy w firmie Panek płaci się dalej tylko za pokonane kilometry.
Jak wygląda porównanie cen za wynajem samochodu w usłudze car sharingu w stosunku do taksówek?
W Warszawie opłata za wejście do taksówki (tzw. trzaśnięcie drzwiami) wynosi od 7 do 8 zł, koszt przejechania 1 km – od 1,30 do 2,40 zł, a godzina oczekiwania – od 24 do 40 zł. Car sharing jest zatem znacznie tańszy1.
Jak wygląda porównanie cen za wynajem samochodu w usłudze car sharingu w stosunku do komunikacji miejskiej?
Dwudziestominutowy bilet normalny ZTM w Warszawie, uprawniający do przesiadek, kosztuje 3,40 zł. W Łodzi taki sam bilet kosztuje 2,80 zł. Przejazd komunikacją miejską jest zatem tańszy, ale trzeba doliczyć czas oczekiwania na tramwaj albo autobus. Do tego nie zawsze dojeżdżają one bezpośrednio do punktu docelowego i wymagają przesiadek. Ponadto, trudno porównać komfort jazdy autem osobowym z zatłoczonym tramwajem albo autobusem.
Jak wygląda porównanie cen za wynajem samochodu w usłudze car sharingu w stosunku do jazdy własnym autem?
Jadąc do centrum miasta, trzeba liczyć się z wysokimi kosztami paliwa (średnie spalanie podczas jazdy w korku może sięgnąć 12 l/100 km), długotrwałym poszukiwaniem wolnego miejsca parkingowego i koniecznością dokonania opłaty za jego zajęcie (np. w Warszawie – pierwsza godzina to koszt 3 zł, druga – 3,60 zł). Średnia prędkość jazdy w centrum w największych polskich miastach wynosi od 26 do 29 km/h2. Jazda z taką prędkością, zwłaszcza latem, bardzo męczy, tak samo jak konieczność ciągłego operowania sprzęgłem i drążkiem zmiany biegów. Dla porównania – oferowane w systemie car sharing auta elektryczne i hybrydowe mogą poruszać się po bus pasach i mają zapewnione miejsca parkingowe. Do tego hybrydy posiadają skrzynie automatyczne, a auta elektryczne – przekładnie o stałym przełożeniu, co znacząco uprzyjemnia jazdę.
1 https://www.finmarket.pl/taxi
2 http://korkowo.pl/raport/ranking-najwolniejszych-polskich-miast-lato-2015-665