Baterię auta elektrycznego można ładować na dwa sposoby – za pomocą standardowego prądu zmiennego, płynącego w sieci 230 V albo za pomocą prądu stałego DC. Czym różnią się od siebie te metody? Która jest szybsza i korzystniejsza z punktu widzenia posiadacza samochodu elektrycznego?
Następuje tu pewna rozbieżność. Najtaniej ładuje się samochody z domowego gniazdka prądu przemiennego AC. Ale ładowanie trwa wówczas bardzo długo. Osiem lub więcej godzin w autach z bardzo dużą baterią. A czasami… nawet piętnaście godzin, jak w przypadku baterii 85 kWh, stosowanej w autach Tesli. A kiedy bateria litowo-jonowa ładuje się najszybciej? Wtedy, gdy wykorzystuje się prąd stały DC z szybkiej ładowarki. Wówczas jednak za ładowanie trzeba zapłacić nawet… trzy razy więcej niż w domu.
Jak zatem znaleźć złoty środek? Możliwie jak najczęściej ładować samochód w domu (można szybciej, jeśli zastosuje się specjalną, szybką ładowarkę domową), a ze stacji szybkiego ładowania korzystać tylko wtedy, gdy wyrusza się w trasę. To rozwiązanie najbardziej ekonomiczne, wymaga jednak wyrobienia w sobie nawyku podpinania auta elektrycznego na noc do gniazdka oraz wciąż jeszcze ze względu na ograniczoną liczbę stacji, sprawdzenia dostępnych punktów szybkiego ładowania przed wyruszeniem w daleką podróż.
Ładowanie prądem przemiennym AC – taniej, ale wolniej
Auto elektryczne można ładować prądem przemiennym AC bezpośrednio ze standardowego gniazdka w domu (230 V) albo przy użyciu gniazdka trójfazowego, tzw. siły (380 V). Maksymalne natężenie prądu używanego do ładowania auta w ten sposób nie może przekroczyć 16 A i jest związane z wytrzymałością przewodu do ładowania.
Z jaką mocą można więc ładować baterię pojazdu w ten sposób?
• Od 2 do 4 kW w przypadku gniazdka jednofazowego
• Od 7 do 13 kW w przypadku prądu trójfazowego.
Ten typ ładowania stosuje się najczęściej w autach po konwersji, czyli po przebudowie z auta standardowego na elektryczne. Można też w ten sposób doładowywać hybrydy typu plug-in.
Druga możliwość to ładowanie samochodu w domu prądem przemiennym AC z zastosowaniem modułu zabezpieczającego EVSE, będącego integralną częścią specjalnego kabla do ładowania samochodu. Moduł ten kontroluje i zabezpiecza proces ładowania. Ten rodzaj ładowania dostępny jest dla seryjnie produkowanych samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in. Dostępne wówczas natężenie to maksymalnie 32 A.
Z jaką mocą można ładować baterię pojazdu przy zastosowaniu modułu?
• Średnio 7,4 kW w przypadku gniazdka jednofazowego
• Średnio 22 kW w przypadku gniazdka trzyfazowego (siła).
Przed siedzibami firm w większych miastach lub na parkingach coraz częściej możemy spotkać ładowarki prądem zmiennym AC. One również mają wbudowane moduły EVSE. Od ładowania domowego, punkty takie odróżnia to, że stacja ładowania może posiadać własny przewód (w przypadku krajów UE zakończony złączem TYPE2), ale może też wymagać…podłączenia przewodu będącego własnością kierowcy.
Ładowanie prądem stałym DC – moc w służbie szybkości
Ładowanie prądem stałym jest najszybsze. Stacje szybkiego ładowania wykorzystują prąd zmienny AC i przetwarzają go na prąd stały DC. Na takich stacjach łatwo można zauważyć różnorodne przewody dostosowane do ładowania samochodów z różnymi wtyczkami. To niepozorne okablowanie i wtyczki mają jednak istotne znaczenie – od nich zależy również prędkość ładowania.
Standardowa moc stacji szybkiego ładowania to 50 kW. Na takiej stacji baterię o pojemności 40 kWh naładować można do 80% pojemności w około 45 minut. Istnieją już jednak stacje o ponad dwukrotnie większej mocy! Punkty ładowania Supercharger, zbudowane przez Teslę oferują aż 120 kW mocy.
Czas ładowania samochodów elektrycznych to jedno z wyzwań dla posiadaczy aut elektrycznych. Ale rozwiązania technologiczne w tym zakresie zmieniają się błyskawicznie. Już teraz na rynku pojawiła się ładowarka umożliwiająca naładowanie baterii w… 8 minut! Popularyzacja tego typu metod jest tylko kwestią czasu.