Pierwsze stacje wodorowe powstaną w Polsce w 2021 roku

Napęd wodorowy stanowi jedną z ciekawszych perspektyw rozwojowych dla zeroemisyjnego transportu. Wprawdzie przed Polską jeszcze daleka droga do popularyzacji tej technologii, jednak pierwszy krok w tym kierunku został już wykonany. Podczas ostatniego Szczytu Klimatycznego COP24, firma Lotos zapowiedziała budowę dwóch pierwszych stacji wodorowych.

Napęd wodorowy spełnia wszystkie wymogi zeroemisyjnego transportu. Niestety, w przeciwieństwie do napędu elektrycznego ma jedno, dość poważne ograniczenie. O ile gniazdko elektryczne można znaleźć w każdym domu, o tyle najbliższa stacja tankowania wodoru znajduje się w… Niemczech. Ta sytuacja ma jednak ulec zmianie już w 2021 roku. Według zapowiedzi Lotosu, za dwa lata będziemy mogli tankować wodór w dwóch punktach w Polsce –  w Warszawie i Gdańsku.

Plany Lotosu, choć najpewniej będą pierwszym zrealizowanym w Polsce projektem z zakresu stacji wodorowych, nie są jednak unikalne. Identyczny cel postawił sobie bowiem Instytut Transportu Samochodowego, współpracujący z Polską Grupą Energetyczną i Solaris Bus & Coach. W przypadku tego projektu lokalizacja pierwszych punktów tankowania wodoru planowana jest dopiero na okolice roku 2030. W sumie ma powstać 30 stacji w rejonie takich miast jak Poznań, Warszawa, Białystok, Szczecin, Łódź, Wrocław, Katowice, Kraków, czy Trójmiasto.

W segmencie wodorowym w Europie zdecydowanie przodują Niemcy. Obecnie, wśród aut wodorowych wyróżnia się przede wszystkim dwa modele: Toyotę Mirai oraz Hyundaia Nexo. Niestety, samochody nie trafiły jeszcze do salonów w Polsce. Instalacja pierwszych stacji tankowania wodoru ma szansę realnie przyczynić się do rozwoju tego sektora również w naszym kraju.

Zlokalizowanie pierwszych placówek, dysponujących infrastrukturą obsługującą samochody wodorowe będzie ważnym, jednak nie jedynym elementem strategii Grupy Lotos. Gdańskie przedsiębiorstwo zamierza dalej inwestować w oferowanie paliw alternatywnych w ramach planu Pure H2, który zakłada m.in. budowę 50 ładowarek dla samochodów elektrycznych. Realizacja tego celu oznacza oczywiście znaczące inwestycje, dlatego też firma postarała się o dofinansowanie unijne. Projekt będzie refundowany w 20% ze środków europejskich.

Najczęściej czytane

EMP pokaże prototypy polskiego „elektryka”. Premiera odbędzie się online.

Czytaj więcej

Projekt polskiej marki samochodów elektrycznych może pobudzić krajową gospodarkę

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Jak będą wyglądać pierwsze polskie samochody elektryczne? [film]

Czytaj więcej

Izera. Milion powodów, by jechać dalej

Czytaj więcej

Polska marka samochodów elektrycznych impulsem do rozwoju rodzimej branży motoryzacyjnej

Czytaj więcej