Euro 7: czy zacznie obowiązywać od 2025 roku?

Samochody spalinowe czeka trudna przyszłość. Szczególnie, że zgodnie z zapowiedziami Komitetu ds. Środowiska Parlamentu Europejskiego ENVI w 2025 roku może zostać wprowadzona kolejna norma emisji spalin. Standard Euro 7 z pewnością zagwarantuje jedno – ograniczenia, dotyczące emisji dwutlenku węgla (CO2), będą jeszcze wyższe. 

Komisja Europejska nie pozostawia żadnych złudzeń. W najbliższych latach nie ma mowy o tym, aby wymogi stawiane przed napędami spalinowymi były mniejsze. Kolejnym krokiem wykonanym w stronę czystszego powietrza w miastach są nowe normy emisji spalin. Euro 7 może zacząć obowiązywać w okolicy roku 2025, a jej ograniczenia okażą się znaczące. Samochód osobowy nie będzie mógł emitować w czasie jazdy więcej niż 68 do 78 gramów CO2 na każdy kilometr. W przypadku ciężarówek mowa o wskaźniku zawartym w przedziale 105 – 120 g/km.

Norma Euro 7 jest naturalnym kierunkiem rozwojowym rynku europejskiego. Z drugiej strony dodatkowe zaostrzenie wymogów dotyczących silników spalinowych sprawia, że coraz bardziej widoczny staje się inny problem. Jednostki benzynowe i diesle zbliżają się do granicy swoich możliwości. Mimo postępu technologicznego, inżynierom najpewniej nie uda się wypracować rozwiązań technicznych, które umożliwią ograniczenie emisji pojazdów spalinowych do takiego poziomu, by były one w stanie sprostać jeszcze surowszym normom. A to mocno sprzyja rozwojowi rynku samochodów zeroemisyjnych.

Nowa norma emisji spalin nie wyczerpuje jednak działań Unii Europejskiej przewidzianych w najbliższych latach dla rynku motoryzacyjnego. Włodarze Starego Kontynentu chcą również stworzyć dokładniejsze testy emisji spalin. Dlaczego? By utrudnić producentom możliwość przekłamywania wyników badań poprzez stosowanie specjalnego oprogramowania.

Pierwsza norma emisji spalin Euro 1 została wprowadzona w 1993 roku. Na przestrzeni dwóch ostatnich dekad Unia Europejska regularnie aktualizowała ograniczenia emisyjne. Ostatnią z obowiązujących norm jest Euro 6, która została wprowadzona w 2014 r. Za jej sprawą emisję cząsteczek stałych PM udało się ograniczyć aż o 97% w stosunku do normy Euro 1. 

Obecnie coraz więcej państw informuje o kolejnych zakazach sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi. Przykładowo Holandia i Norwegia chcą wprowadzić taki zakaz już w 2030 roku. 
 

Najczęściej czytane

AC/DC – ładowanie prądem stałym lub przemiennym

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Jak działa hamowanie w autach elektrycznych?

Czytaj więcej

Czy e-samochody mają skrzynie biegów?

Czytaj więcej

Przestronność, design, nowoczesne technologie – czym wyróżnia się Izera?

Czytaj więcej

Izera otwiera się na potencjalnych dostawców

Czytaj więcej