Kolejne ładowarki dla elektryków. Tym razem przy A4 i S8

Niedostateczna liczba ładowarek to jedna z bolączek właścicieli aut elektrycznych. W przypadku dużych miast znalezienie stacji ładującej nie jest już większym problemem, ale doładowanie elektryka w trasie wciąż stanowi wyzwanie. Na szczęście infrastruktura wzdłuż ważnych tras jest sukcesywnie rozbudowywana. Ostatnie doniesienia mówią o powstaniu sieci ładowarek przy autostradzie A4 i ekspresówce S8. I co więcej, mają one być elementem większego planu.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła właśnie start pilotażowego programu tworzenia ładowarek przy znaczących szlakach komunikacyjnych w Polsce. W pierwszej kolejności punkty mają powstać wzdłuż odcinków, które łączą ze sobą ważne aglomeracje miejskie. Łącznie 13 stacji ładowania ma stanąć przy autostradzie A4 między Wrocławiem a Katowicami oraz na drodze S8 między Wrocławiem a Łodzią. Ładowarki mają się pojawić m.in. w Przysieczu, Jankowicach Wielkich, Prószkowie, Chechle czy Dąbrowie Wielkiej. Uruchomienie stacji zaplanowano na 2020 rok. 

To jednak nie koniec planów rozbudowy infrastruktury do ładowania. Jeżeli program pilotażowy zakończy się sukcesem, GDDKiA planuje ogłoszenie kolejnych postępowań przetargowych. Celem dyrekcji jest takie zagęszczenie sieci do ładowania, które zapewni kierowcom swobodę poruszania się po kraju. Kolejne ładowarki miałyby więc zostać oddane do użytku przy pozostałych autostradach i drogach ekspresowych do 2023 roku. 

Przetarg na dzierżawę miejsc pod budowę ładowarek został już ogłoszony. Dotyczy on obsługi stacji przez 10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne 5 lat. O kontrakt na budowę punktów ładujących z GDDKiA mogą się starać tylko niektóre firmy. W przetargu mogą wystartować jedynie przedsiębiorstwa, które pełnią funkcję operatora punktów ładowania samochodów elektrycznych lub dostawcy usługi ładowania dla minimum dwóch punktów przez okres co najmniej sześciu miesięcy od dnia złożenia oferty. A to jeszcze nie koniec wymogów. Projekt zakłada także, że operatorem nie może być firma, która w minionym roku nie wygenerowała obrotu o wartości przewyższającej 1 milion złotych.

Najczęściej czytane

EMP pokaże prototypy polskiego „elektryka”. Premiera odbędzie się online.

Czytaj więcej

Projekt polskiej marki samochodów elektrycznych może pobudzić krajową gospodarkę

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Jak będą wyglądać pierwsze polskie samochody elektryczne? [film]

Czytaj więcej

Izera. Milion powodów, by jechać dalej

Czytaj więcej

Polska marka samochodów elektrycznych impulsem do rozwoju rodzimej branży motoryzacyjnej

Czytaj więcej