Nowe przepisy ułatwią ładowanie aut elektrycznych

Zgodnie z rozporządzeniem*, nad którym w chwili obecnej pracuje Ministerstwo Energii każde miejsce garażowe w nowo wybudowanym bloku mieszkalnym ma być już wkrótce wyposażone w infrastrukturę, umożliwiającą zamontowanie ładowarki do auta elektrycznego. Nowe przepisy mają zachęcić użytkowników do zakupu pojazdów elektrycznych.

Rozpoczęcie dnia z baterią samochodową, naładowaną do maksymalnego poziomu, przestanie być luksusem, zarezerwowanym wyłącznie dla właścicieli domów jednorodzinnych, którzy sami decydują o parametrach posiadanych instalacji. Resort energii przygotowuje rozporządzenie, które zobliguje deweloperów do rozprowadzenia w garażach odpowiedniego okablowania. Dzięki temu, każdy zainteresowany będzie mógł zamontować prywatną stację, służącą do ładowania pojazdu.

Krok w stronę elektromobilności


Instalacja ma zapewniać moc przyłączeniową nie mniejszą niż 3,7 kW. Właściciele elektryków i pojazdów hybrydowych typu plug-in nie będą musieli ponosić dodatkowych kosztów, związanych z przekształceniem instalacji na potrzeby zamontowania domowej stacji ładowania. Po drugie, będą mieli zapewniony komfortowy dostęp do własnego źródła energii.

Proste rozliczenie


Niezaprzeczalną zaletą domowego ładowania jest możliwość robienia tego o każdej porze, także w nocy. A korzystanie z taryfy nocnej, która jest tańsza, pozytywnie wpłynie na domowy budżet kierowców poruszających się elektrykami.  

Ponadto do przygotowanej przez dewelopera infrastruktury będzie można bez problemu podłączyć zalecaną przez producenta domową ładowarkę pojazdu oraz licznik. Tak więc ani inni lokatorzy, ani wspólnota mieszkaniowa nie będą narażeni na ponoszenie kosztów związanych z ładowaniem. Każdy właściciel elektrycznego pojazdu za pobraną energię będzie rozliczał się indywidualnie.

Problematyczna definicja


Polski Związek Firm Deweloperskich stoi na stanowisku, że ciążące na przedsiębiorcach na mocy rozporządzenia obowiązki, dotyczyć będą jedynie przygotowania przepustów, czyli przestrzeni na położenie kabli. Rodzi się więc pytanie czy projektodawcy chodziło o okablowanie czy przepusty. Biorąc pod uwagę uzasadnienie do analizowanego projektu, ustawodawca miał na myśli pełną infrastrukturę. Byłoby to rozwiązanie o wiele lepsze dla właścicieli elektryków.

Kiedy przepisy zaczną obowiązywać


Obecnie rozporządzenie znajduje się na etapie projektu. Jak podkreślają eksperci istnieje duże prawdopodobieństwo, że wkrótce przepisy zostaną uchwalone w omówionej formie, gdyż obowiązek uregulowania niniejszej kwestii wynika z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/844 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie efektywności energetycznej i polskiej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.


*Rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi.

Najczęściej czytane

AC/DC – ładowanie prądem stałym lub przemiennym

Czytaj więcej

Czy auto elektryczne ma standardowy akumulator 12V?

Czytaj więcej

Jak działa hamowanie w autach elektrycznych?

Czytaj więcej

Czy e-samochody mają skrzynie biegów?

Czytaj więcej

Przestronność, design, nowoczesne technologie – czym wyróżnia się Izera?

Czytaj więcej

Izera otwiera się na potencjalnych dostawców

Czytaj więcej