Ekologia

Ekologia w branży motoryzacyjnej – podobnie jak wiele innych trendów – rządzi się zasadą ewolucji.

Najpierw rynek zaczęły podbijać samochody hybrydowe. I to one przygotowały grunt dla kolejnych etapów rozwoju e-pojazdów, takich jak hybrydy plug-in, napędy elektryczne, czy ogniwa wodorowe.

Idea połączenia potencjału silnika spalinowego i elektrycznego ani teraz, ani nawet w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych ub. wieku nie była specjalnie nowatorska. Koncepcja ta sięga bowiem roku 1898. To wtedy Ferdynand Porsche opracował pojazd, w którym silnik spalinowy był generatorem zasilającym cztery motory elektryczne przekazujące napęd na koła.

Pierwsza hybryda oferowała raczej mało imponujący zasięg. Na jednym tankowaniu pokonywała zaledwie 64 kilometry. Co więcej, w końcówce XIX wieku elektryfikacja pojazdów nie była dominującym trendem. Tym samym pomysł został odłożony na bok. Do koncepcji e-napędu powrócono dopiero pod koniec XX wieku. A wszystko za sprawą rewolucji wywołanej przez Japończyków – 10 grudnia 1997 roku Toyota rozpoczęła produkcję Priusa.

Początkowo auto spotkało się z niewielką przychylnością – dziennikarze uważali hybrydę za niepotrzebną awangardę technologiczną, a cenę na poziomie 150 tysięcy złotych za wręcz abstrakcyjną. Sceptyczne nastawienie do samochodu elektrycznego okazało się jednak przedwczesne. Prius został potraktowany jako ciekawostka, ale spotkał się z ciepłym przyjęciem kierowców. W ciągu 6 lat produkcji sprzedał się w ilości blisko 70 tysięcy sztuk. A sukces – bo tak właśnie należy odczytywać ten wynik – otworzył drzwi dla e-technologii w motoryzacji.

Elektromobilność a smog

Dziś ekologia jest nieodłącznym elementem nowoczesnej motoryzacji. Zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie powietrza szczególnie w miastach, wymusiły technologiczną ewolucję i wpływają na rozwój niskoemisyjnego transportu.

Rownież Polacy zaczynają dostrzegać problem zanieczyszczenia powietrza w miastach i, co ważne, chcą mu przeciwdziałać. Polska od wielu lat znajduje się w niechlubnej światowej czołówce jeśli chodzi o emisję smogu. Dane wskazują jasno, że aż 19 z 20 miast na Starym Kontynencie, które są najbardziej skażone rakotwórczym benzo(a)pirenem, znajduje się nad Wisłą.

Świadomość Polaków się zmienia i dostrzegamy konieczność wprowadzenia zmian. Rozwój elektromobilności wpisuje się w zachodzące w Polsce i na świecie zmiany.